Tutkimus: Pelon ilmapiiri tuhosi Nokian – tietoa pimitettiin ja kaunisteltiin

Julkaistu:

Nokia
Pikkupomot pelkäsivät ylintä johtoa ja kaunistelivat tuloksia. Ylin johto erkaantui todellisuudesta, väittää tutkimus.

NOKIAN ROMAHDUS maailman huipulta tavalliseksi kuolevaiseksi on tyypillinen tarina siitä, mihin pelon ilmapiiri ja tiedon pimittäminen voivat pahimmillaan johtaa.

Uusi tutkimus kertoo, minkälaisessa paineessa ja pelon ilmapiirissä nokialaiset elivät. Nokian ylin johto saattoi huutaa naama punaisena ja vaatia nopeasti tuomaan vetäviä kännyköitä myyntiin.

Pienemmät pomot pelkäsivät. He pimittivät tietoa ja kaunistelivat asioita.

– Ylin johto menetti tuntuman siihen, mitä kaikkea on tehtävissä missäkin aikataulussa, Aalto-yliopiston strategisen johtamisen apulaisprofessori Timo Vuori kertoo kierteestä.

Vuori kertoo, että jotkut tutkimuksen lukeneet ovat käyttäneet Neuvostoliitto-vertausta.


– Johdon oli vaikea hyväksyä sitä, että kaikki mitä tarvitsee tehdä ei ole mahdollista tehdä.


AALTO-yliopiston tutkijat haastattelivat tutkimusta varten lähes 80 nokialaista. Haastateltavat olivat nokialaisia alimmasta suoritusportaasta aina ylimpään johtoon.

Tutkijoita kiinnosti, mikä johti Nokian nopeaan tuhoutumisen.

 

Ylin johto menetti tuntuman siihen, mitä kaikkea on tehtävissä missäkin aikataulussa.

Nokia oli vuosia hallinnut kännykkämarkkinoita. Se toi ensimmäisenä kauppoihin himotut uutuudet. Se keksi vempaimiin uusia ominaisuuksia. Nokian kassa kilisi.


Vielä vuonna 2007 joka toinen älypuhelin oli nokialainen, kun taas Applen iPhonella oli tuskin 5 prosenttia markkinoista.

Apple ampaisi nopeasti Nokian ohi. Keväällä 2010 Nokialla ei ollut vielä tarjota iPhonen tappajaa.

– Tapaus Nokia on hyvä esimerkki siitä, miten pelko vaikuttaa suoritukseen, Vuori sanoo.


NOKIA rapautui sisältäpäin. Tiedon pimittäminen ja huono ilmapiiri koituivat kännykkäjätin kohtaloksi.

Menestys perustui huteralle tekniselle pohjalle. Symbian-käyttöjärjestelmästä ilmeni pahoja virheitä. Nokia toi paniikissa iPhonen haastajat raakileina myyntiin. Ostajat valittivat virheistä. Pienemmät pomot eivät uskaltaneet kertoa todellista tilannetta eteenpäin.

Ylin johto erkaantui todellisuudesta. Toimitusjohtaja Jorma Ollilan luotsaama Nokia vaati nokialaisilta nopeasti uusia tuotteita markkinoille.

– Markkinapaine oli tosi kova. Luonnollisesti ajateltiin, että pärjätäkseen firman pitää vastata markkinoiden paineeseen. Se loi kaikille paineen tehdä asioita nopeasti. Samalla kuitenkin pidemmän aikavälin kehitys kärsi.


Timo Vuori tutki Nokiaa johtamisen ja psykologian kannalta.

Nokia on Vuoren mielestä hyvä opetus siitä, miten paljon johtamisen pehmeämpi puoli vaikuttaa strategiaan. Ihmisten johtaminen, kulttuuri ja tunteet vaikuttavat, minkälaisia päätöksiä organisaatiossa tehdään ja miten niitä toteutetaan.

– Keskeinen mekanismi on tiedon vaihto ja näkemysten yhdistyminen.

Nokia olisi voinut menestyä, jos sen johto olisi ymmärtänyt turvautua pehmeisiin asioihin.

Tuore tutkimus on osa laajempaa tutkimusohjelmaa tunteiden vaikutuksesta organisaatioiden menestymiseen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt