Kuva: Pekka rakensi maailman lyhimmän Ladan – ”Kunnes toisin todistetaan” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Kuva: Pekka rakensi maailman lyhimmän Ladan – ”Kunnes toisin todistetaan”

Käsijarru ja bensatankki eivät enää mahtuneet rälläkällä niistettyyn itäautoon.

1.7.2015 23:40 | Päivitetty 2.7.2015 7:02

Ylöjärveltä Pekka Siltasen kolarikorjaamon pihasta löytyy kottero, joka saa ohikulkijat hieraisemaan silmiään. Se on Lada, mutta ei ihan tavallinen.

– Se on maailman lyhin Lada niin kauan, kunnes joku todistaa, että hänellä on vielä lyhyempi, Pekka Siltanen sanoo.

Kolaripaikoilla näkee autoja, jotka törmäyksen seurauksena ovat lyhentyneet puolella. Pekka Siltasen Lada ei ole kolaroitu. Sitä on lyhennetty puolitoista metriä rälläkällä.

Ahdasta on. Pikku-Ladaan kömpiminen on taitolaji. –Hoikka mies tällä pystyy ajamaan, Pekka Siltanen vinkkaa.­

– 80-luvulla oli kavereita, jotka rakentelivat limusiineja. Auton piti olla mahdollisimman pitkä. Kaverit kysyivät, että ”koska rupeet rakentelemaan”. Sanoin, että teen joskus Ladasta ja mahdollisimman pienen, Pekka Siltanen muistelee.

Muutama vuosi sitten Siltanen toteutti aikeensa. Hän hankki vuoden 1988 mallisen Ladan ja pani rälläkän soimaan. Vähän päälle nelimetrinen auto lyheni puolitoista metriä.

– Otin keskeltä pois reilun metrin ja perästä reilut 30 senttiä. Ajattelin, että eiköhän siitä jotain tule, kun hitsataan osat uudelleen yhteen.

– Tein mahdollisimman pienen, jonka silti pystyi pitämään ajokuntoisena.

36-senttinen kardaaniakseli

Ladan kardaaniakselissa on mittaa metrikaupalla. Tässä se on vain 36 senttiä pitkä.

Eniten sovittamista oli ovissa. Pikku-Ladan ovien etuosa on alkuperäisestä etuovesta ja takaosa takaovesta. Ovi on siis koottu kahdesta ovesta.

Tosin ovet eivät ole ihan millilleen, mutta eivätpä ne olleet alkujaankaan.

– Ovet toimivat samalla tavalla kuin alkuperäisessä. Täytyy vähän lyödä. Sitähän sanotaan, että saa paiskoa kuin Ladan ovea.

Etupenkki lensi muutostyössä mäelle, ja Ladan takapenkistä tuli uusi etupenkki.

– Penkistä piti ottaa pala pois, että vaihdekeppi mahtuu liikkumaan. Käsijarru ei enää mahtunut. Se on ainoa joka puuttuu.

  ”Kulkee sen verran kuin Ladat kulkee”

Auto on ajokuntoinen, paitsi että sillä ei saa ajaa liikenteessä muuten kuin siirtokilvillä.

– Pihassa olen ajellut, Siltanen sanoo.

– Auto kulkee sen verran kuin Ladat kulkee, ehkä 120 km/t.

Tosin pitkiä matkoja sillä ei ajella. Bensatankki ei mahtunut lyhennettyyn peräkonttiin. Bensatankin virkaa toimittaa muutaman litran muovikanisteri.

Autoon sisälle kömpiminen on taitolaji. Sinne pitää mennä pää edellä, ja ahdasta on kuin maailmaan tullessa.

– Hoikka mies tällä pystyy ajamaan. Ratti ottaa minunkin mahaani, Siltanen sanoo.

Kuulemma muutama ihminen on saanut alkunsa pikku-Fiatissa, mutta tässä autossa ei pysty uusia ihmisiä tekemään.

– Kyytiin voisi jonkun saada, mutta mitään muuta ei sitten tapahdukaan.

Nykyaikaista autoa, jossa jokaista asiaa ohjataan tietokoneella, ei pysty noin helposti lyhentämään. Lada on vähän yksinkertaisempi. Siinä vian kuin vian pystyy korjaamaan rautalangalla ja koivuhalolla.

– Projekti vei ehkä sata työtuntia. Muutaman viikonlopun askartelin.

  Seuraava projekti: Farkusta avolava

Seuraava Lada-projekti odottaa jo Siltasta.

Hän aikoo tehdä farmari-Ladasta pickupin eli avolava-auton.

– Pickupin lavalla voin kuljettaa tätä pikku-Ladaa tapahtumiin.

Erikoisen näköisellä Ladalla on mainosarvoa.

– Moni on tullut katsomaan naapurikunnasta, että minkä näköinen se auto oikeasti on, kun se on niin hauskan näköinen kuvissa.

Onko kukaan yrittänyt ostaa menopeliä?

– Toistaiseksi se ei ole myytävänä, mutta varmasti tulee päivä, jolloin se on kaupan, jos joku haluaa ostaa sen, Pekka Siltanen sanoo.

–Tämä on maailman lyhin Lada niin kauan kunnes joku todistaa, että hänellä on vielä lyhempi, Pekka Siltanen sanoo. Haastajia ei ole ilmaantunut.­

Ladan nokalla on Neuvostoliiton lippu muistutuksena siitä, että menopeli oli kyseisen maan huipputeknologian tuote. Tosin se oli kopio Fiatista.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?