Herlin kaupallisen median tilanteesta HS:lle: ”Tuntuu hirveän väärältä”

Julkaistu:

Mediakilpailu
Sanoman hallituksen puheenjohtajan Antti Herlinin mielestä verokäytännöt ovat epäreiluja kotimaisille kaupallisille yhtiöille.
Sanoman ja Koneen hallituksen puheenjohtaja Antti Herlin on antanut hyvin niukasti media-alaa koskevia lausuntoja julkisuudessa. Helsingin Sanomien sunnuntain haastattelussa Herlin suomii media-alan verotuskäytäntöjä niiden epätasapuolisuudesta. Se suosii toisia ja heikentää toisten toimintaedellytyksiä.

– Mediakisassa kaikkien kilpailijoiden pitäisi lähteä jollakin tavalla samoista lähtökohdista. Nyt ei niin ole, vaan alalla toimii kolmen kerroksen väkeä, hän sanoi lehdelle.

Kolmella medialla Herlin viittaa kotimaisiin Sanoman kaltaisiin verojen maksajiin, kansainvälisiin veroparatiiseja käyttäviin jättiläisiin ja verovaroin tuettuun Yleisradioon.

Mediakenttää hallitsevat yhä enemmän kansainväliset jätit, kuten Google, jotka ovat taitavia käyttämään veroparatiiseja, Herlin huomauttaa. Ne eivät juurikaan maksa veroja ainakaan Suomeen, mutta ottavat yhä suuremman osan mainoskakusta – vaikka eivät edes itse tuota sisältöjä.

Yleisradio puolestaan elää verorahoilla, joka osittain rahoitetaan kotimaisten kaupallisten mediayhtiöiden verotuotoista.

– Tuntuu hirveän väärältä, että me maksamme 24 prosentin arvonlisäveroa, jotta meidän kilpailijan toiminta pystytään rahoittamaan, Herlin sanoi.

Hänen mukaansa ”ainoa oikeudenmukainen tapa” maksaa Ylen rahoitus olisi niin, että Ylen palveluiden käyttäjä myös maksaa niistä.

Herlin muistuttaa, että suomalaisten mediayhtiöiden verotusta on vain kiristetty – sanomalehtitilauksien arvonlisäveroa nostettu muutamassa vuodessa nollasta kymmeneen prosenttiin. Digitaalisista tilauksista maksetaan 24 prosentin arvolisäveroa.

Sanoman hallitusta vuodesta 2013 johtanut Herlin sanoo uskovansa yhtiön tulevaisuuteen vahvasti. Rankkoja säästökuureja läpikäynyt Sanoma on nyt ”oikealla tiellä”.

– Hesarilla on nyt yli kaksi miljoonaa lukijaa yhteensä verkossa, mobiilissa ja printillä, ja Ilta-Sanomilla vielä enemmän. Näin paljon seuraajia meidän sisällöillä ei ole ollut koskaan.

Ilta-Sanomat on osa Sanomaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt