Asiantuntija kauhistelee opetusuudistusta: ”Opetuksesta on tehty melkein syntiä”

Julkaistu:

Koulu-uudistus
Kasvatustieteen professori pelkää koulu-uudistuksen seurauksia.
Helsingin kaupunki valmistelee uudistusta, joka myllertää koulu- ja ammattiopetusta tulevaisuudessa. Helsinki on osaltaan suunnannäyttäjä koko maalle.

Kaupunki julkisti maanantaina Tulevaisuuden Helsingin suuntaviivat 2015– 2020 -raportin, joka määrittää tavoitteet ja toimenpiteet kouluille ja oppilaitoksille lähivuosina.

Tietotekniikka on raportissa vahvasti läsnä, samoin niin kutsuttu ilmiöpohjainen eli asiakokonaisuuksien oppiminen. Myös yhteisöllistä ja omaehtoista oppimista, muuallakin kuin luokkahuoneissa ja koulupäivän aikana, kaupungin opetusväki haluaa lisätä.

Kasvatustieteen emeritusprofessori Kari Uusikylä pitää raportin monista kohdista, mutta päällimmäisenä kuultaa huoli. Mitä jos vuosien päästä uudistuksien käyttöönotosta päädytäänkin kirjoittamaan koulukatastrofista, professori pelkää.

Huhtikuussa 70 vuotta täyttävä Uusikylä toimi 35 vuotta opettajankouluttajana, kuusi vuotta opettajana. Ahkerana luovuuden ja aikuisten kasvatusvastuun puolestapuhujana tunnettu Uusikylä pitää suorastaan loukkaavana, että uudistuspuheissa viitataan pänttäämiseen, 1950-luvun mallien romuttamiseen.

– Ikään kuin opettajat eivät tajuaisi mitään, vaikka aktiivista oppimista, monipuolisia opetusmenetelmiä ja oppilaskeskeistä oppimista on opetettu vuosikaudet. Opetuksen integraatiota, eli ilmiöopetusta, käsiteltiin jo vuoden 1970 opetussuunnitelmassa.

Pänttäämistäkin tarvitaan

Kari Uusikylän mukaan ”pänttäämistäkin” tarvitaan. Nyt samoja asioita, ”syväoppimista”, ovat tulleet opettajille opettamaan tietotekniikkayhtiöiden edustajat.

– Opetuksesta on tehty melkein syntiä, vaikka kuitenkin on niin, että opettajan pitää opettaa ja pitää opiskella, että oppii uusia asioita.

Hän pelkää, että poikkipuoliset kannat opetusuudistusten linjauksista leimataan ”vanhojen horinaksi”, mutta painottaa, että ei missään nimessä ole tietotekniikan hyödyntämistä vastaan.

– Aktiivinen tiedontuottaminen ja ongelmaratkaisu ovat hyviä ideoita, mutta monille oppilaille selkeät rakenteet auttavat juuri oppimista ja tällainen rajaton vellominen voi olla todella haitallista.

Uusikylän mukaan opetussuunnitelmissa kuultaa vahva korostus työelämän ja kilpailukyvyn tarpeista. Uudesta opetussuunnitelmasta on poistettu lähes kokonaan eettinen ja esteettinen kasvatus ja tilalle on tullut yrittäjäkasvatus.

– Eihän sivistyksestä puhuta enää koulutuksen yhteydessä ollenkaan.

Miten Uusikylä itse käyttäisi uudistukseen varattavia miljoonia?

Ensin pitäisi saada homekoulut kuntoon, pienentää tarvittaessa isoja ryhmiä. Ei voi opettaa ilmiöitäkään, jos resursseja ei ole muunneltaviin tiloihin, opetusvälineille ja jos opettajilla ei ole aikaa ja jaksamista suunnitteluun.

– Ei voi tarpeeksi korostaa, miten tärkeää on, että opettaja näkee ja kuuntelee lasta yksilönä. Että he tuntevat kelpaavansa, olevansa turvassa ja kokevat koulun yhteisöksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt