K-Plussa-kortin säännöt muuttuvat: Näin tarkkaan 3,8 miljoonan suomalaisen ostokset rekisteröidään

Julkaistu:

K-Plussa-kortin sääntöjä yhtenäistetään, ja huhtikuun alusta lähtien ostotapahtumat rekisteröidään K-Plussa järjestelmään tuotetasolla.
Aikaisemmin ostot on rekisteröity yleisemmin tuoteryhmä- tai loppusummatasolla. Uudistuksen jälkeen K-ryhmä tietää entistä tarkemmin, mitä asiakkaat ostavat. K-Plus Oy:n toimitusjohtaja Ismo Riitala kertoo muutoksen mahdollistavan kohdennetun markkinoinnin.

Riitalan mukaan asiakkaiden ostot ja tunnistetiedot ovat erillisissä tietovarastoissa, joista ne asiakkaan suostumuksella voidaan yhdistää. Asiakas voi kuitenkin valita, millä tasolla ostokset rekisteröidään: tuotekohtaisen rekisteröinnin sijaan voi valita tietojen rekisteröinnin tuoteryhmätasolla tai ostosten loppusumman tasolla.

– Nyt meneillään olevan, 1,7 miljoonaa taloutta koskevan, sääntöjen yhtenäistämisen yhteydessä tuotetasoisen rekisteröinnin kieltäneitä talouksia on muutamia satoja.

Uusien sääntöjen piirissä ovat olleet kaikki 1.2.2012 jälkeen K-Plussa-kortin hankkineet. Riitalan mukaan tällaisia kortinhaltijatalouksia on noin 600 000. Nyt entistä tarkempia tietoja kerätään niiltä asiakkailta, jotka ovat hankkineet etukortin ennen helmikuuta 2012.

Muutos koskettaa aika monia suomalaisia, sillä K-Plussa-kortti löytyy noin 3,8 miljoonalta suomalaiselta.

S-ryhmässä vain osa ostotiedoista tallennetaan tuotetasolla

S-ryhmässä asiakasomistajien ostoksia on rekisteröity tuotetasolla viime toukokuusta lähtien. Tuotetasolla rekisteröidään esimerkiksi kosmetiikkaostokset, kertoo asiakkuusjohtaja Marjaana Saarikoski. Osa ostotiedoista kerätään kuitenkin vain kuitin loppusummatasolla ja esimerkiksi päivittäistavarakaupan ostot tallentuvat tuoteryhmittäin.

– Ylipäätään asiakkaiden ostamia tuotteita ja tuotemääriä hyödynnetään anonyymitietoina liiketoiminnan kehittämiseen. Silloin ei tarvita siis asiakkaaseen tallennettua tietoa käyttää, Saarikoski kertoo.

– Tarkempaa ostohistoriatietoa pystytään käyttämään markkinoinnin kohdentamiseen

Saarikosken mukaan viime toukokuussa voimaan tullut muutos lähti asiakkaista, jotka toivoivat kohdennetumpaa mainontaa. S-Etukortti on noin 3,5 miljoonalla suomalaisella.