Kotimaa

Suuri käänne Prisman asiakkaille huomenna – ostoskorin hinta putoaa jopa 500 eurolla vuodessa

Julkaistu:

Ruokaostokset kannattaa jättää huomiseen. S-ryhmä laskee Prismoissa noin 400 tuotteen hintoja maanantaiaamuna.
S-ryhmä laskee maanantaista alkaen elintarvikkeiden hintoja. Prismoissa hinnat laskevat 400 tuotteen osalta. Myös S-marketeissa hinta laskee noin sadalla tuotteella.

– Kyseessä ei ole hetkellinen ale, vaan pysyvä linjaus, joka on suurin strateginen käänne S-ryhmän marketkaupassa vuosikymmeneen, kiteyttää SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.

Uudet hinnat ovat enimmillään 30 prosenttia matalampia kuin aiemmin. Nelihenkisen perheen ostoskorin hinta voi laskea Heikkilän mukaan jopa 2000 eurolla vuodessa.

– Suomalainen käyttää vuodessa ruokaan keskimäärin 2500 euroa. Jos hän hankkii ruoat 150 tuotteen valikoimasta, joiden hinta laskee eniten, voi säästöä tulla 20 prosenttia, eli 500 euroa, Heikkilä kertoo.

Viime marraskuussa Ruokakesko teki vastaavan päätöksen. Alennukset olivat muutamista prosenteista jopa muutamaan kymmeneen, kertoo Ruokakeskon markkinoinnista ja konsepteista vastaava johtaja Mika Rautiainen STT:lle.

Juustoa ja ruisleipää

Heikkilän mukaan linjaukseen päädyttiin kuulemalla asiakkaita ja henkilökuntaa. Viesti oli, että ruokaostosten hintaa on saatava alaspäin.

– Taantuma on jatkunut jo pitkään ja silloin myös hintojen merkitys kasvaa.

Hintojen lasku tuntuukin erityisesti suurissa tuoteryhmissä, joita valikoituu mahdollisimman moneen ostoskoriin. Esimerkiksi kilo Oltermanni-juustoa irtoaa maanantaiaamusta alkaen 4,95 eurolla ja Reissumies-leipää saa 39 sentillä. Myös maidon hinta laskee.

SOK:n yhteiskuntasuhdepäällikkö Olli-Pekka Koljonen twiittasi esimerkkejä uusista hinnoista. Jos twiitti ei näy, voit katsoa sen tästä.


”Tämä ei johdu yksittäisestä kilpailijasta”

Heikkilä korostaa, ettei uusi linjaus tunnu tavarantoimittajien tai henkilöstön selkänahassa. Investointeja on vähennetty 150 miljoonan euron edestä.

– Uusiin yksikköihin on investoitu vähemmän. Lisäksi on säästetty hallinnosta, IT-palveluista ja markkinoinnista sekä kiinteistö- ja energiakuluista.

Hintojen laskemisella ei Heikkilän mukaan ole mitään tekemistä Lidlin kasvavan markkinaosuuden kanssa, vaan paremminkin taustalla on osuustoiminnan perinne.

– Tämä ei johdu yksittäisestä kilpailijasta. Tahdomme tarjota asiakkaillemme halvemmat hinnat.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt