Näin myyjät painostavat vanhuksia - ”mafioso seisoo ovella eikä puhu mitään”

Julkaistu:

Aggressiiviset myyjät uhkailevat ja huijaavat ikäihmisiä, kerrotaan viranomaisen saamissa valituksissa.
Iäkkäämmillä ihmisillä on Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan erityinen riski joutua huijausyrityksen kohteeksi. Viime aikoina on tullut esiin valituksia, jotka ovat liittyneet vanhuksille kaupattuihin remontteihin.

– Niistä on tullut ilmoituksia marras- ja joulukuun aikana kymmenkunta. Tyypillinen tapaus on se, että on menty jonkun kotiin kauppaamaan remonttipalvelua. Joukossa on ollut katto-, ikkuna-, ja putkiremontteja. Myöhemmin ostajan lapset ovat huomanneet remontin kalliin hinnan ja alkaneet epäillä, Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio sanoo.

Jotkut myyjät ovat ilmoitusten mukaan viipyneet pitkään vanhuksen kodissa ja aiheuttaneet tälle painostavan ilmapiirin.

Myös puhelinmyynti on liittynyt joihinkin valituksiin.

– Niissä vanhus on esimerkiksi tehnyt tilauksen, jota ei ole välttämättä ymmärtänyt.

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tulee vuosittain joitakin kymmeniä ilmoituksia, joissa epäillään vanhuksen joutuneen huijarin uhriksi, mutta tapausten todellinen lukumäärä ei ole viraston tiedossa.

Joskus huijarit saattavat iskeä saman vanhuksen kimppuun useasti.

– Jos huijaamistarkoituksissa liikkeellä oleva taho havaitsee, että on onnistunut huijaamaan jotain, niin tähän voidaan kohdistaa uudestaan samoja toimenpiteitä. Huijaajalla voi olla useampi eri firma, ja hän saattaa ottaa yhteyttä niiden kaikkien kautta

Vainio muistuttaa, etteivät ikäihmiset ole lähtökohtaisesti muita helpompia huijattavia.

– Heidän joukossaan voi kuitenkin olla esimerkiksi muistisairaita.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kehottaa huijauksen uhreja ja heidän omaisiaan ottamaan yhteyttä ja muistuttaa, että epäillyt rikokset kannattaa ilmoittaa myös poliisille.

”Petauspatja 1 400 euron hintaan”

Ilta-Sanomat pyysi Kilpailu- ja kuluttajavirastolta sen saamia valituksia, joissa on epäilty, että kyseessä on ollut ikäihmisten huijaaminen. Ilmoitukset ovat vuodelta 2014.

Ilmoituksen mukaan myyjä tuli kutsumatta ilmoittajan 92-vuotiaan ja dementiasta kärsivän isän kotiin. ”Hän myi isälleni kahvinkeittimen hintaan 190 euroa. Tuotteen hinta on verkkokaupassa 29,90 euroa.”

Ilmoittajan mukaan hänen yli 70-vuotiaalla anopilla on alentunut harkintakyky. Ikkunamyyjä oli ottanut yhteyttä anoppiin. Yhdessä ikkunassa oli särö, ja ikkunan vaihtamisesta tehtiin sopimus, jossa ikkunan hinnaksi tuli 3000 euroa. Kun naisen lähipiiriin kuulunut oli yrittänyt selvittää asiaa, toinen osapuoli oli vedonnut kauppakirjaan.

"Iäkkäille vanhemmilleni on myyty lämmitysjärjestelmä omakotitaloon kotikäynneillä ja peloteltu heidät, ettei saa edes lapsille kertoa asiasta. Mitään tietoja ei ole jätetty materiaaleista eikä tekijöistä.” Valittajan mukaan asia on herättänyt pelkoa vanhemmissa. ”Lämmitysjärjestelmä on lisäksi aivan alimitoitettu ja väärä ottaen huomioon rakennuksen.”

Ilmoittaja kertoi havainneensa vanhuksiin kohdistuvaa aggressiivista kotimyyntiä. ”Ihmisiä pelotellaan, 'mafioso' seisoo ovella eikä puhu mitään. Myyntimies puhuu ja puhuu, jopa neljä tuntia. Hinnat ovat kaksinkertaisia paikallisiin yrityksiin verrattuna.”

Ilmoittaja kertoi eläkeläisiin kohdistuneesta painostavasta markkinoinnista. Saunaan oli tehty paneeliremontti, johon kuului lisäksi saunan sisäovi ja lauteet. Remontin hinta oli 9 000 euroa. ”Olivat kertoneet, että aggressiivinen myynti ja markkinointi, eivät poistu talosta, ennen kuin he saavat kaupan syntymään ja nimet papereihin.”

Valittajan mukaan yhtiön myyntiedustaja oli käynyt kauppaamassa putkiremonttia hänen vanhemmilleen, joista molemmat ovat 84-vuotiaita ja isä Alzheimer-potilas. Hän oli pelotellut vanhan putkiston huonolla kunnolla ja tehnyt saman tien kalliin yli 16 000 euron tarjouksen. Myyntiedustaja oli vaatinut sopimuksen tekemistä heti. ”Äiti oli halunnut keskustella lastensa kanssa, joten myyjä oli poistunut hetkeksi ulos. Me olimme kehottaneet äitiä olemaan tekemättä sopimusta. Myyjä oli kuitenkin antanut hänelle tilausvahvistuslomakkeen.”

Yli 75-vuotias nainen joutui kodissaan aggressiivisen myyntiedustajan kohteeksi, kertoi naisen lapsi. ”Myynti­edustaja oli soittanut ovikelloa ja tunkeutunut puoliväkisin olohuoneeseen ja makuuhuoneeseen.

Äidin avomies sanoi tiukasti, etteivät he osta mitään ja kehotti useampaan otteeseen miestä poistumaan, jos hän on kaupustelija. Tämä ei kuitenkaan tehonnut. Vasta noin 15–20 minuutin keskustelun jälkeen mies oli poistunut asunnosta.

Äitini ja hänen avomiehensä kokivat tilanteen hyvin ahdistavana. Mies ei kertonut olevansa myymässä tuotteita, vaan kierteli asiaa pitkään ja kertoi olevansa 'edustaja'. Tarjolla olisi ollut petauspatja 1 400 euron hintaan.”

"Iäkkäille ja huonomuistisille vanhemmilleni on kahdesti lähetetty arpoja, jotka olisi pitänyt palauttaa, ellei tilitä niitä. Toiset arvat vanhempani palauttivat, mutta toiset ovat joutuneet roskiin. Nyt yritys lähettää laskuja ja maksumuistutuksia hukkaan joutuneista arvoista. Yritykseen on kerran soitettu asiasta. Seuraavaksi lähetin sinne sähköpostia. Vastaus tuli – siinä sanottiin, että lasku mitätöityy vasta, kun arvat on palautettu.”

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt