Kotimaa

Rautavaaran tragedian tutkija: Kolari oli teknisesti poikkeuksellinen

Julkaistu:

Rautavaaralla linja-autoa päin ajaneen henkilöauton tarkkaa nopeutta ei ole kyetty selvittämään. Henkilöauton nopeudeksi on arvioitu 92–123 km/h.
Pohjois-Savon liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan puheenjohtajan Petri Pahkinin mukaan on poikkeuksellista, ettei tarkkaa nopeutta pystytä määrittämään.

– Se ei ollut niin sanottu klassinen tapaus vaan poikkeavaa oli kokoero ja se, että henkilöauto painautui osittain linja-auton alle. Emme saaneet laskennallisia kuvioita, että olisi saatu tarkka nopeus ja jouduimme siksi antamaan tuollaisen haarukan, Pahkin kertoo.

– Vielä lopullisia päätelmiä ei olla tehty, mutta vaikuttaisi siltä, että yläpää haarukassa on lähempänä totuutta.


Lokakuun lopulla tapahtuneessa turmassa kuolivat henkilöautossa ollut nainen ja hänen kolme lastaan.

Henkilöauton nopeutta selvitettiin rekonstruktiolaskemilla, joissa huomioidaan ajoneuvon rakennemuutokset: minkä verran ajoneuvo on lyhentynyt, miten se on painunut kasaan ja minkä verran ajoneuvot olivat siirtyneet törmäyspisteestä. Jarrutusjäljistä ei tällä kertaa nopeutta pystytty laskemaan, sillä niitä ei ollut.

– Tiessä oli ainoastaan iskemäjälki siinä kohdassa, jossa ajoneuvot olivat törmänneet.


Linja-autossa on piirturi, jonka avulla oli mahdollista selvittää auton linja-auton tarkka nopeus, joka oli 47 km/h. Tutkimuksissa kävi ilmi, että linja-auto oli ehtinyt jarruttaa.

– Toiminta-aika oli kuitenkin niin vähäistä, ettei siinä ole muuta ehtinyt tehdä kuin nostaa jalan kaasulta ja vähän painaa jarrua, Pahkin sanoo.

Kolarin poikkeuksellisuudesta kertoi ensimmäisenä Savon Sanomat.

IS kertoi 16. joulukuuta, että Rautavaaran tragedian tutkinnassa haettiin apua Saksasta. Saksalaiset vahvistivat, että suomalaistutkijoiden haarukka ajonopeudesta oli oikea.

Poliisin esitutkinta valmis

Poliisi tiedotti eilen saaneensa 26. lokakuuta Rautavaaran Hankamäessä tapahtuneen kolarin tutkinnan valmiiksi. Poliisin mukaan henkilöautoa ajanut vuonna 1981 syntynyt nainen törmäsi keulaan tahallaan, mutta esitutkinnassa ei tullut esille seikkoja, joiden mukaan teko olisi ollut etukäteen suunniteltu.

Nainen oli riidellyt avomiehensä kanssa perheen sisäisistä asioista ennen kolaria. Mies oli linja-autossa matkalla Nurmeksesta Kuopioon, kun linja-autoa seuraamaan lähtenyt nainen pysäytti sen pysäkille ja nousi bussiin. Mies ja nainen keskustelivat äänekkäästi.

Linja-auton kuljettaja pyysi naista poistumaan, jonka jälkeen auto jatkoi matkaansa kohti Kuopiota. Nainen lähti uudestaan seuraamaan bussia, ohitti sen ja teki u-käännöksen. Noin 1,5 kilometrin ajon jälkeen naisen henkilöauto törmäsi vastaan tulleen linja-auton keulaan.

Yllä oleva video kuvattu turmapaikalla 27. lokakuuta.