Suomen raskaan liikenteen oli määrä pysähtyä kello 12

Julkaistu: , Päivitetty:

Raskaan liikenteen ammattilaiset järjestivät maanantaina tempauksen, jolla muistettiin kuolonkolareiden sivullisia uhreja.
Suomen kuljetus- ja logistiikka-alan etujärjestö SKAL kertoi, että raskaan liikenteen ammattilaisen aloitteesta lähteneen liikenteen hiljaisen hetken oli määrä toteutua tänään maanantaina kello 12. Vielä ei ole tietoa, kuinka monta kuljettajaa tempaukseen osallistui.

SKAL:n mukaan hiljaiseen hetkeen osallistuvan kuljettajan tuli pysäyttää ajoneuvonsa muuta liikennettä ennakoiden lähimpään turvalliseen paikkaan. Hiljaisen hetken oli määrä kestää minuutin. Kuljettajaa opastettiin sytyttämään tai lyhty tien varteen, jos se ei vaarantanut omaa tai muiden turvallisuutta.

Tapahtuman tavoitteena oli kuljettaja Jere Köpsin mukaan antaa tukea raskaan kaluston ja linja-autojen kuljettajille sekä heidän matkustajilleen, jotka ovat kärsineet ”tuntemattomasta syystä” kohdalleen sattuneissa kuolonkolareissa. Kuljettajat esittävät myös osanottonsa kuolonkolareissa henkilöautoa ajaneiden omaisille ja läheisille sekä kaikille heille, joiden elämään nämä tapahtumat ovat vaikuttaneet.

SKAL huomauttaa, että raskaan kaluston ja linja-autojen kanssa ”tuntemattomasta syystä” aiheutuneet kuolonkolarit ovat aivan liian yleisiä. Raskaan liikenteen kuljettaja voi menettää tilanteessa henkensä tai terveytensä.

Ajoneuvoyhdistelmäkuljettaja Jari Närhi aikoi puolilta päivin parkkeerata rekka-autonsa minuutiksi, jos löytää turvallisen kohdan. Hän oli ottanut mukaan myös kynttilöitä.

Närhi ajaa tänään nelostiellä. Kyydissä on ruostumatonta terästä.

- Olen ajanut rekkaa 35 vuotta 18:ssa maassa ja ollut mukana kaikenlaisissa tilanteissa. Nämä vaaratilanteet tulevat ammattiin mukaan ”bonuksena”, Närhi sanoi IS:lle ennen puoltapäivää.

Kuolonkolarien ”tuntemattomilla syillä” tarkoitetaan tavallisesti henkilöautoilijoiden tekemiä itsemurhia: autoilijat kolaroivat raskaan liikenteen ajoneuvoihin, eikä rekan tai linja-auton kuljettajalla ole mahdollisuutta estää kuolemaa, sillä suuren ajoneuvon pysäyttäminen tapahtuu hitaasti.

Närhi haluaa ”tuntemattomasta syystä” tapahtuneille kuolonkolareille lisää julkisuutta. Hänen mukaansa sosiaalinen media on lisännyt tietoisuutta kiitettävästi, mutta toisaalta taantuman aikana ihmisten pahoinvointi lisääntyy ja kuolonkolarien riski nousee.

- Kun ihmiset eivät enää jaksa, he päätyvät tällaiseen ratkaisuun ja tulevat maantielle, Närhi kuvaili.

Kuljettaja muistuttaa, että lopullisina kärsijöinä ovat aina paitsi kuolleen läheiset, myös sivulliset, kuten raskaan ajoneuvon kuljettaja. Hän haluaakin ennaltaehkäistä tapauksia lisäämällä valistusta.

- Kukapa sille enää siinä vaiheessa mitään voi, kun lopullinen ratkaisu on tehty?

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt