Astral-tv:n markkinointi hämmentää: "Minulla ihania uutisia, soita ennen keskiyötä!" - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Astral-tv:n markkinointi hämmentää: "Minulla ihania uutisia, soita ennen keskiyötä!"

Ilta-Sanomiin otti yhteyttä henkilö, joka on huolissaan televisiossa pyörivän ja netissä toimivan Astral-tv:n toiminnasta.

31.10.2014 13:46

Muun muassa eräs vanhempi naishenkilö oli saanut puhelimeensa Astral-tv:n lähettämiä viestejä, joissa luki muun muassa "Minulla ihania uutisia, soita ennen keskiyötä!" ja "Ennustajalla tärkeä neuvo. Soita!".

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) lakimies Miina Ojajärvi kertoo, että palvelusta on tullut virastoon kaksi valitusta: toinen itse ohjelmasta ja toinen sen markkinoinnista.

Ojajärven mukaan markkinointitapa on kyseenalainen. Hän kertoo, että yrityksellä täytyy olla asiakkaan lupa suoramarkkinointiin tai sitten kyseessä on poikkeus.

- Yritys voi poikkeuksellisesti lähettää ilman kuluttajan lupaa sähköistä suoramarkkinointia, jos se on saanut yhteystiedot tuotteen myynnin yhteydessä ja viestissä markkinoidaan ainoastaan vastaavia tuotteita kuin yritys aikaisemman kaupan yhteydessä on myynyt se käyttää markkinointiin samaa välinettä kuin tuotteen ostamiseen käytettiin; esimerkiksi tekstiviestiä voi käyttää, jos tuote on ostettu tekstiviestin välityksellä, Ojajärvi lukee KKV:n säännöksiä.

Viestejä saanut henkilö on ilmeisesti käyttänyt Astral-tv:n palveluita ennen kuin on alkanut saada kyseisiä tekstiviestejä.

Ojajärvi huomauttaa, että markkinointitekstiviesteissä täytyy kertoa palvelun tai puhelun hinta.

Erään useita markkinointiviestejä saaneen henkilön mukaan viesteissä ei ole lukenut lähettäjää eikä puhelun hintaa.

IS:n tietojen mukaan kyseisiä markkinointiviestejä on lähetetty jo kesällä. Kesällä viesteissä luki muun muassa "Soita heti ennustajalle" ja "Soita meille".

Toimitusjohtaja kiistää väitteet

Astral-tv:n taustalla on Londur Oy. Yhtiön toimitusjohtaja Jussi Juutinen sanoo, että asiakkaiden väitteet hinnattomista viesteistä ei voi pitää paikkaansa.

- Kävin markkinoinnin kanssa läpi mitä viestejä on lähetetty ja millä sisällöllä. Kyllä jokaisessa viestissä on ollut hinta näkyvillä. 3,55 euroa minuutti + pvm. Siitä on sataprosenttinen varmuus.

Juutinen sanoo, että sen lisäksi, että viesteissä on hinnat, niissä on myös ohjeet markkinoinnin estämiseen. Viesteissä on myös Astral-tv:n nimi ja asiakaspalvelun sähköpostiosoite ja puhelinnumero.

- Löysin listalta yhden viestin, josta Astral-tv:n nimi oli jäänyt pois markkinointihenkilön virheen vuoksi. Voi olla, että yhteydenotot [Ilta-Sanomiin] johtuvat siitä.

Juutinen uskoo, että kyseessä on jonkinlainen väärinymmärrys. Hän huomauttaa myös siitä, että Astral-tv lähestyy vain vanhoja asiakkaita, jotka ovat soittaneet selvännäkijäpalveluun jo aiemmin.

- Emme ole esimerkiksi ostaneet markkinointitietokantaa. Emme markkinoi ihmisille, joilla ei ole mitään tekemistä meidän palvelun kanssa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?