Osa terroristisesta murhasta epäillyistä kantasuomalaisia - "Käännynnäiset ovat usein radikaalimpia"

Julkaistu:

Terroristisesta murhasta epäillyistä neljästä suomalaismiehestä tiettävästi kaksi on kääntynyt islaminuskoon ja radikalisoitunut niin sanotun jihadistisen terrorin tielle.
Terrorismitutkija ei pidä yllättävänä sitä, että epäiltyjen joukossa on islamiin kääntyneitä suomalaisia.

- Kun ihminen kääntyy etsiessään radikalismilleen toteuttamiskanavaa tiettyyn uskoon tai oppirakenteeseen, niin sen toteuttaminen saa usein äärimmäisiä muotoja, kapteeni Antti Paronen Maanpuolustuskorkeakoulun Strategian laitokselta sanoo.

Esimerkki tällaisesta radikalisoitumisesta on brittiläinen "kenkäpommimies" Richard Reid, joka yritti räjäyttää American Airlinesin lentokoneen kenkään piilotetuilla räjähteillä. Reid kääntyi islamiin vankilassa ja omaksui radikaalit mielipiteensä muslimisaarnaaja Abu Hamza al-Masrilta.

Terrorismitutkija Atte Kaleva kertoi perjantaina IS:n painetussa lehdessä, että käännynnäiset ovat usein radikaalimpia.

- Usein on havaittu käännynnäisten olevan radikaalimpia ja mustavalkoisempia kuin syntymästä asti tiettyyn uskontoon ja kulttuuripiiriin kasvaneet, Kaleva kertoi.

Vaikka käännynnäiset voivat olla enemmän alttiita radikalisoitumiselle kuin ikänsä uskonnon parissa varttuneet, ei kyse Parosen mukaan ole automaatiosta.

- Pitää muistuttaa, että valtaosa esimerkiksi länsimaisista käännynnäisistä ei koskaan radikalisoidu, vaikka he etsivät islamin uskon tiukasta noudattamisesta elämää raiteilla pitävää voimaa, Paronen sanoo.

Moni jo kokeillut
muita liikkeitä


Radikaalin terrorin ja jihadismin tielle siirtyneitä yhdistää Parosen mukaan usein se, että he ovat jo kokeilleet muita länsimaisia yhteiskuntakriittisiä liikkeitä ja pettyneet niihin.

- On tapauksia, joissa radikaalivasemmiston kautta on siirrytty radikaaliin islamiin.

Vaikka esimerkiksi Egyptissä 1930-40-luvuilla vaikuttaneella jyrkän islamistisella ajattelulla oli yhteyksiä äärioikeistolaisiin ideologioihin, on 1960-70-luvuilla länsimaissa virinnyt radikaali islam omaksunut juuri  paljon vasemmistolaiselta ajattelulta.

- Esimerkiksi retoriikassa löytyy paljon yhtymäkohtia marxilais-leninistiseen puheeseen, puhutaan islamin sorrosta aivan kuten puhuttiin proletariaatin sorrosta.

Yksilön radikalisoituminen vaikkapa jihadismiin on Parosen mukaan aina hyvin yksilöllinen prosessi eikä noudata yhtä kaavaa.

- Kukaan ei käänny muslimiksi siksi, että haluaa toteuttaa radikaaleja ajatuksia. Tosin uskonnon parista, esimerkiksi moskeijasta, voi löytää ääriaineksia, jotka alkavat käännyttää vasta uskontoon tullutta kohti radikaalia toimintaa, Paronen muistuttaa.