Tunnelin kattolaatta rysähti moottoritielle Hämeenlinnassa - muutkin tunnelit syyniin

Julkaistu: , Päivitetty:

Kolmostien moottoritietunnelin katosta on pudonnut laatta tielle Hämeenlinnassa.
Kukaan ei loukkaantunut tilanteessa eilisiltana, mutta tie suljettiin pohjoiseen menevältä liikenteeltä varotoimena. Liikennevirasto tiedotti sunnuntaina iltapäivällä, että tunneli on avattu.

Tunnelin katosta putosi noin taulutelevision kokoinen painava paloeristelevy, kertoo Tapani Angervuori Uudenmaan ely-keskuksesta. Hän vastaa muun muassa tunneleiden turvallisuudesta.

Muuallakin katossa havaittiin halkeamia. Paloeristelevyt on liimattu kattoon.

– Yksi epäilys on, että nämä aineet ovatkin olleet vähän vieraita toisilleen eli ne eivät välttämättä pysykään siellä, Angervuori sanoi.

Laatta putosi ohituskaistan kohdalla.

Betoniset tietunnelit
viranomaisten syyniin


Betonisten tietunneleiden kattojen paloeristeet joutuvat nyt viranomaisten syyniin.

Rakennusyhtiö YIT kävi sunnuntaina läpi kattoa, josta yksi noin 30 kiloa painava laatta rymähti Kolmostielle lauantai-iltana. Epäilyttävästi kiinni olevaa eristelevyä irrotettiin yhteensä noin 100 neliötä.

Liikennevirasto ja ely-keskukset käyvätkin nyt läpi muiden betonitunneleiden paloeristeet, kertoi tietunneleiden hallintoviranomainen Laura Väisänen Liikennevirastosta.

Esimerkiksi Helsingissä Kivihaan tunnelin katon turvallisuus on määrä tarkastaa. YIT:n rakentamassa tunnelissa on käytetty samanlaista paloeristystä kuin Hämeenlinnassa, kertoi YIT:n projektipäällikkö Timo Parikka.

Tarkastettavaa ei ole paljon, koska valtaosa Suomen tietunneleista on louhittu kallioon. Betonitunneleista suurin osa on vanhempia kuin kesällä 2013 valmistunut Hämeenlinnan tunneli.

– Luulisi, että niissä nämä ongelmat olisivat jo tulleet esille, Väisänen sanoi.

Murenemisen
syystä ei tietoa



Hämeenlinnan tunnelin palosuojauksen murenemisen syy ei ollut sunnuntaina vielä selvillä. Parikka kertoi, että liimaus vaikutti pitäneen, mutta itse paloeristelevy oli jostain syystä hajonnut ja irronnut.

Sunnuntaina tarkastettiin pohjoiseen vievää tunnelinosaa, minkä vuoksi se oli suljettu liikenteeltä. YIT kertoi haluavansa käydä läpi myös Helsinkiin vievän tunnelinosan katon.

Hämeenlinnan tunneli ei ole tavallinen tietunneli, vaan sen päälle on rakennettu kauppakeskusta, joka on määrä avata ensi kuun lopussa. Moni muukin kaupunki ja taho suunnittelee vastaavanlaisia teiden kattamisia saadakseen lisätilaa rakentamiselle.

Pääkaupunkiseudulla Espoon Keilaniemessä on kaavailtu Kehä I:n kattamista. Tampereella taas suunnitellaan monitoimikeskuksen rakentamista kannelle, jonka alta kulkee muun muassa rautatie.

Liikennevirasto haluaakin kiinnittää lisähuomiota tällaisten maankäytöllisten tunnelien kattorakenteisiin.

– Ehdottomasti asiaan tullaan kiinnittämään enemmän huomiota, Liikenneviraston Väisänen sanoi.