Kotimaa

Itella vaikenee nimenmuutoksen hinnasta - "Posti on luonteva nimi posti- ja logistiikkayhtiölle"

Julkaistu:

Nimenmuutos
Tiedotustilaisuus Itellan nimenmuutoksesta takaisin Postiksi on päättynyt konsernin pääkonttorissa Helsingissä. Postin johtajien mukaan Posti-nimi kertoo Itellaa paremmin siitä, mitä yhtiö tekee.
- Tämä on meille todella tärkeä päivä. Emme ole palaamassa menneisyyteen, vaan päinvastoin, Itellan toimitusjohtaja Heikki Malinen aloitti tiedotustilaisuuden tänään keskiviikkona kello 11 aikaan.

- Olen lyhyessä ajassa saanut paljon positiivista palautetta eri suunnilta, hän jatkoi.

Malisen mukaan Posti-nimi kertoo Itellaa paremmin siitä, mitä yhtiö tekee. Itellan asiakaslupauksessa mainitaan helppous, mitä pyritään edistämään nimeä vaihtamalla.

- Uskomme, että nimen selkeyttäminen tukee liiketoimintaa, Malinen sanoo.

Huolellista
taustatyötä


Itellan markkinoinnin ja viestinnän johtaja Pirjo Kaasinen kertoo, että huolellisen taustatyön tuloksena konserni päätyi nimen muutokseen.

- Se on yleisön pyynnöstä Posti, Kaasinen toteaa.

Johtaja kertoo työryhmän yllättyneen itsekin siitä, kuinka valtavan suuri tuki Posti-nimellä oli Itellaa vastaan. 88 prosenttia kuluttaja-asiakkaista ja 82 prosenttia yritysasiakkaista suosi kyselyn mukaan Postia Itellan sijaan.

Kaasinen esitteli myös asiakkaiden kyselyyn jättämiä kommentteja. Esimerkiksi yhdessä luki, että: "Posti on Posti, koska posti tuo ja vie."

- Posti on luonteva nimi posti- ja logistiikkayhtiölle, Kaasinen toteaa.

Itellan tarkoituksena on myös hakea kustannustehokkuutta. Esimerkkinä kahden brändin kahdet verkkosivut tuovat epätoivottuja lisämenoja.

Kustannuksista
vaietaan


Itella-johtajat eivät myönnä, että Itella-nimeen vaihtaminen vuonna 2007 olisi ollut väärä päätös, jota nyt peruutellaan.

- Sen hetkinen brändimuutospäätös on palvellut sen hetkistä tuotevalikoimaa, silloin oli mukana esimerkiksi pankkitoimintaa, Kaasinen sanoo.

- En ollut silloin talossa, mutta perimätiedon perusteella voin sanoa, että siinä tilanteessa yhtiö oli laajentanut it-liiketoimintaan, ja Itellan "It" viittasi siihen. Nyt it-bisnes on kasvanut ja se on nimeltään Opuscapita. Kaikki posti- ja logistiikkatoiminta on nyt hyvä rakentaa yhden brändin alle, toimitusjohtaja Malinen selittää.

Kaasinen ja Malinen ovat vielä vaitonaisia brändin vaihdoksen tuomista kustannuksista.

- Lanseerauskustannuksia toki syntyy, kun vaihdetaan ilmettä, teippejä ja logoja. Tarkkaa summaa vielä lasketaan kovasti, koska kilpailu on käynnissä. En kommentoi tarkkaa summaa, Kaasinen sanoo.

Itella vaihtuu siis Posti Group Oyj:ksi vuodenvaihteessa, jolloin yhtiö myös esittelee uuden ilmeensä ja identiteettinsä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt