Yksi iso syy halpoihin hintoihin: Huomasitko, miten Lidlin tavarat ovat hyllyssä?

Julkaistu:

IS selvitti, mitkä tekijät vaikuttavat ruokakauppojen hintoihin.
Toisiaan vastaavien elintarvikkeiden hinta voi vaihdella rajustikin eri kaupoissa. IS selvitti, miksi Lidl on dominoinut hintavertailuja verrattuna S-ryhmään ja Keskoon (katso esimerkki tästä).

Ruuan hinta leivotaan hieman erilaisista raaka-aineista riippuen kauppaketjusta. Henkilöstökustannukset ovat poikkeuksetta kaupan alan suurin yksittäinen menoerä.

- Eniten ihmistyötunteja kuluu tuotteiden hyllyttämiseen, kertoo S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu.



Lidlissä asioineet ovat saattaneet huomata, että Lidl myy muita kilpailijoitaan selvästi enemmän tuotteita suoraan pahvilaatikoista ja lavoilta vielä muoviin käärittyinä.



Lidl Suomi Ky:n toimitusjohtajan Lauri Sipposen mukaan tällainen toimintatapa lisää tehokkuutta ja vähentää kuluja.

Henkilökohtaisen palvelun, kuten liha- ja valmisruokatiskien henkilöstön, työllistämiskulut ovat myös yksi Keskon ja S-ryhmän isoista kukkaron lovista verrattuna Lidliin.

Kotimaisuus vaikuttaa hintaan


Elintarvikkeen alkuperä vaikuttaa tuotteesta ja sesongista riippuen sen hintaan. Keskon mukaan useissa tuoteryhmissä halvimman vaihtoehdon saa muualta kuin Suomesta.



Heillä tuotteista yli 80 prosenttia ja S-ryhmällä noin 70 prosenttia on valmistettu kotimaassa, mutta esimerkiksi S-ryhmä kertoo raaka-aineiden olevan Suomesta vain alle puolessa tuotteistaan. Lidlin tuotteista selvästi pienempi osa, sesongista riippuen 25-40 prosenttia, on valmistettu Suomessa.

Konsepti vaikuttaa hinnoitteluun


Lidl-myymälöiden koko vaihtelee, mutta niiden konsepti on sama. Tämä pitää hinnat tasaisina eri myymälöissä.

- Pääsääntöisesti myymme tuotteet samoilla hinnoilla kaikissa Suomen myymälöissämme.  Vain maidoissa ja muutamissa vastaavissa, paikkakunnittain kovasti vaihtelevien hintojen tuoretuotteissa meillä on alueellinen hinnoittelu, kertoo Lidlin toimitusjohtaja Sipponen.

S-ryhmällä ja Keskolla taas on monia eri ketjuja ja konsepteja, joissa hinnat vaihtelevat reilustikin. Esimerkiksi Helsingin Kannelmäen Prismassa Juhla Mokka -suodatinkahvi maksaa 3,45, Vaasan Ruispalat 1,75 ja Valion Edam-juusto 3,65 euroa, kun taas alle kilometrin päässä sijaitsevassa Kannelmäen Alepassa samat tuotteet maksavat 3,95, 1,99 ja 4,29 euroa. Hinnat on tarkistettu S-ryhmän Foodie.fi-palvelusta tiistaina.

Jättivalikoima voi lisätä hävikkiä ja nostaa hintaa


Toisaalta Lidlin valikoima on merkittävästi suppeampi kuin kilpailijoilla.

- He myyvät reilua 2000:ta tuotetta, kun meillä Prismoissa valikoimaa on yli 25 000 tuotteen verran, huomauttaa S-ryhmän valikoimajohtaja Alarotu.

Laajempi valikoima voi lisätä kuluja, mikä saattaa kohottaa ruuan hintaa.

- Laajempi valikoima tuoretuotteissa voi olla yksi tekijä, joka osaltaan lisää hävikkiä, toteaa päivittäistavarakauppayhdistyksen toimitusjohtaja Kari Luoto.



Hävikki taas tuottaa taloudellista tappiota, jota voidaan joutua paikkailemaan hinnoittelussa. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n mukaan ruokakaupat tuottavat vuosittain yhteensä 65-75 miljoonaa kiloa hävikkiä. Kauppaketjut eivät kertoneet omia hävikkimääriään.

Lidlin kansainvälisyys ja rajatumpi valikoima mahdollistavat isojen erien ostamisen keskitetysti, mikä alentaa yksittäisen tuotteen hintaa.

- Hintatasoa saadaan alas vain osto- ja myyntivolyymeja nostamalla, mikäli laadusta ei haluta tinkiä, Lidl Suomi Ky:n toimitusjohtaja Sipponen sanoo IS:lle lähettämässään sähköpostiviestissä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt