Ovatko Kremlin haamukirjoittajat jo Suomessa?

Julkaistu: , Päivitetty:

Muun muassa brittilehti Guardian ja yhdysvaltalainen Washington Post -lehti epäilevät, että niiden kommenttipalstoille on viime aikoina ujutettu tehtailtuja Kremlin-mielisiä "lukijakommentteja", Ilta-Sanomien erikoistoimittaja Arja Paananen kirjoittaa kolumnissaan.
Lehtien epäilykset ovat heränneet muun muassa Ukraina-uutisiin tulleista kommenteista, joissa kielenkäyttö on ollut joko aggressiivisen länsivastaista tai kovasti presidentti Vladimir Putinin toimintaa ymmärtävää.

Washington Postin toimittajat kertovat tunnistaneensa omilta sivuiltaan joitakin selvästi epäilyttäviä kommentteja, kun taas Guardianin verkkokommenttien moderaattorit puhuvat jo suoranaisesta "orkesteroidusta Kremlin-mielisestä kampanjasta", joka on yritetty saada läpi Guardianin sivuille.

Kyse on niin sanotuista nettitrolleista tai nettiprovokaattoreista, joiden epäillään olevan yksi Venäjän johdon aseista propagandasodassa länttä vastaan.

Saint Petersburg Times -lehti kertoi jo viime vuoden syyskuussa, että yksi tällainen palkattujen "nettihämmentäjien" keskus oli paljastunut Olginosta, joka on suomalaisillekin tuttu neuvostoaikainen rantalomakohde Pietarin edustalla.

Pietarilaisen MR7.ru-nettisivuston toimittaja Andrei Soshnikov kertoi soluttautuneensa kyseiseen "Internet-tutkimustoimistoon" esittämällä työnhakijaa.

 

Paikanpäällä Soshnikovia oli opastettu, kuinka hänen tulisi esimerkiksi mustamaalata sosiaalisessa mediassa ja internetin uutissivustojen keskustelupalstoilla venäläistä oppositiojohtajaa Aleksei Navalnyita.


Paikanpäällä Soshnikovia oli opastettu, kuinka hänen tulisi esimerkiksi mustamaalata sosiaalisessa mediassa ja internetin uutissivustojen keskustelupalstoilla venäläistä oppositiojohtajaa Aleksei Navalnyita. Hänelle oli esitelty myös keskuksen "bloggareiden" ja erilaisten valehenkilöiden kirjoittamia nettikommentteja tyyliin "Aleksei Navalnyi on meidän aikamme Hitler" tai "Jos Navalnyi tulee valtaan, hän myy meidän maamme helvettiin. Hänet on yksinkertaisesti lähetetty Yhdysvalloista."



Samaan pietarilaiseen nettikeskukseen soluttautui työnhakijana viime syksynä myös Novaja Gazetan toimittaja Aleksandra Garmazhapova. Hänen mukaansa kommenttitehtailijoilta olisi edellytetty noin sataa viestiä päivässä eri teemoista, kulloisenkin "tilauksen" mukaan.

Alkupalkaksi luvattiin ilmainen ruokailu ja 25 960 ruplaa kuukaudessa, joka olisi nykykurssin mukaan noin 550 euroa eli varsin hyvä tienesti esimerkiksi vastavalmistuneelle venäläisnuorelle.

Jos jokin "näyttää, haisee ja maistuu Kremlin p:lta..."


Pietarin "Internet-tutkimustoimiston" kaikkia taustahenkilöitä ja rahoittajia ei tiedetä, mutta epäilyjen mukaan jäljet johtavat Kremlin lähipiiriin ja esimerkiksi Seligerin leiriltä tuttuihin Putin-nuorten kasvattajiin.

Venäjän viranomaiset eivät ole myöntäneet trolliarmeijan perustamista virallisesti, vaikka aivan viime aikoina heidän toiminnastaan on saatu lisää todisteita esimerkiksi venäläisten hakkereiden sieppaamien sähköpostien avulla.

 

Yhdysvaltalaisen Buzzfeed-sivuston tuoreessa artikkelissa venäläinen mediavaikuttaja Leonid Bershidski kehottaakin miettimään, että jos jokin "näyttää, haisee ja maistuu Kremlin p:lta", niin sitten se mitä todennäköisimmin myös on sitä itseään.


Näyttää siltä, että suuri osa haamukirjoittajien toiminnasta on tarkoitettu nimenomaan Venäjän tai Ukrainan sisäiseen sosiaaliseen mediaan, mutta osa on suunnattu myös englanninkieliselle yleisölle ulkomailla.

Yhdysvaltalaisen Buzzfeed-sivuston tuoreessa artikkelissa venäläinen mediavaikuttaja Leonid Bershidski kehottaakin miettimään, että jos jokin "näyttää, haisee ja maistuu Kremlin p:lta", niin sitten se mitä todennäköisimmin myös on sitä itseään.



Ukrainan tapahtumien yhteydessä maailma on jo havahtunut siihen, kuinka häikäilemättömästi Venäjän valtiollisten tv-kanavien propaganda toimii. Uutisjuttujen siteeksi laitetaan aina ripaus totta, mutta loppu kuorrutetaan sellaisilla valheilla, että tavallisten venäläisten päät on saatu jo täysin sekaisin.

Ulkomailla tätä samaa tehtävää toteuttaa puolestaan Kremlin rahoittama RT-televisiokanava, jonka näennäisen länsityyliset englanninkieliset uutiset ovat täynnä ihailtavan ammattitaitoisesti toteutettuja Putin-mielisiä viestejä.

 

Ulkomailla tätä samaa tehtävää toteuttaa puolestaan Kremlin rahoittama RT-televisiokanava, jonka näennäisen länsityyliset englanninkieliset uutiset ovat täynnä ihailtavan ammattitaitoisesti toteutettuja Putin-mielisiä viestejä.


Tätä taustaa vasten ei olisi lainkaan ihme, jos Kremlillä olisi menossa vastaavanlainen propagandaprojekti myös sosiaalisessa mediassa. Sielläkin voisi ehkä saada tuloksia aikaan sillä, jos osaavat nettihäiriköt hieman hämmentäisivät keskusteluita, levittäisivät tarkoituksellisia valheita, mollaisivat Kremlin arvostelijoita tai kylväisivät ihmisten keskuuteen epäluuloa ja eripuraa?

Ovatko he jo Suomessa?


Toistaiseksi missään ei ole esitetty todisteita siitä, että Kremlin-mieliset maksetut nettikirjoittajat toimisivat myös Suomessa, mutta kaiken edellä kerrotun perusteella voi kai kysyä jopa, miksi ihmeessä he eivät toimisi myös meillä? Tai jos he eivät toimi jo nyt, niin jatkossa tällainen saattaa olla meilläkin mahdollista.

Jos Kreml olisi tosissaan halunnut perustaa tällaisen suomenkielisen internetin provokaattoriarmeijan, se tuskin olisi kovin vaikeaa. Suomen kielen taitoa kun löytyy myös itärajan takaa, ja Kremliä kannattavia henkilöitä on myös syntyperäisten suomalaisten joukosta.

Mikä sitten voisi olla esimerkiksi sellainen aihe, johon Kremlin haamukirjoittajia tarvittaisiin Suomessa ja jossa nettikommenteilla voitaisiin ehkä luoda osittain vääristynyt kuva "Suomen yleisestä mielipiteestä"?

Yksi ilmiselvä tällainen aihe olisi suomalainen Nato-keskustelu.

Jos suomalaisten lehtien Nato-aiheisiin juttuihin kertyy parhaimmillaan muutamia satoja nettikommentteja, niin jo muutamalla kymmenellä tekaistulla kommentilla saattaisi onnistua vedättämään kulloistakin keskustelua harhateille - tai antamaan esimerkiksi vaikkapa mielikuvan, että Putinin ajaman Euraasian unionin kannatus olisi yllättävässä nousussa tavallisten suomalaisten suosimaksi ratkaisuksi puolustusongelmaamme.

 

Se kannattaa kuitenkin pitää jatkossa mielessä, että aivan kaikki sosiaalisen median suomenkieliset kommentit eivät ehkä olekaan sitä, miltä ne ensiksi näyttävät.


Suomessa on sananvapaus eikä tiedotusvälineillä ole myöskään lainsäädännöllisesti mitään mahdollisuutta lähteä tutkimaan, tuleeko esimerkiksi samasta ip-osoitteesta poikkeuksellisen paljon Kremlin-mielisiä eri nimimerkkien kirjoituksia. Uusia valehenkilöitä on myös helppo luoda sekä Twitteriin että Facebookiin.

Se kannattaa kuitenkin pitää jatkossa mielessä, että aivan kaikki sosiaalisen median suomenkieliset kommentit eivät ehkä olekaan sitä, miltä ne ensiksi näyttävät.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt