Hornet-kohu: Jäikö Katainen kiinni tietämättömyydestä?

Julkaistu: , Päivitetty:

Puolustusministeri Carl Haglundin (r) mukaan suomalaishävittäjien ei ole tarkoitus nousta ilmaan tunnistamaan kaikkia koneita, jotka lentävät lähellä Suomen ilmatilaa. Hornetit eivät nousseet ilmaan myöskään silloin, kun venäläiskoneet poikkesivat Suomen puolelle viime viikolla. 
Pääminiseri Jyrki Katainen väitti IS:n haastattelussa aiemmin, että suomalaishävittäjät olivat ilmassa pikaisesti, kun kaksi venäläiskonetta loukkasi Suomen ilmatilaa viime viikolla.

Savon Sanomat kertoo tänään, ettei venäläiskoneiden 20. toukokuuta tekemien ilmatilaloukkausten aikaan suomalaisia hävittäjiä saatukaan ilmaan, vaikka aiemmin niin väittivät Ilta-Sanomille sekä pääministeri Jyrki Katainen (kok) että puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jussi Niinistö (ps).

Katainen vakuutti, että suomalaishävittäjät lähtivät tunnistuslennolle venäläiskoneiden siivelle alta aikayksikön.

Jussi Niinistö puolestaan arveli, että suomalaiset hävittäjät olivat venäläiskoneiden luona 5-10 minuutissa.

- Minun käsitykseni on, että jos ne ovat lähteneet Rissalasta, niin 5-10 minuuttia, kun ne ovat siinä Suomenlahden päällä, Niinistö (ps) kertoi IS:lle 22. toukokuuta.

Tänään puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jussi Niinistö ei halunnut kommentoida IS:lle sitä, miksi hän aiemmin antoi julkisuuteen tiedon, että myös kahteen ensimmäiseen loukkaukseen reagoitiin hävittäjät paikalle lähettämällä. Hän viestitti, ettei hänellä ole aiempaan lausuntonsa mitään lisättävää.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vahvisti kuitenkin tänään Ylen Ykkösaamussa Savon Sanomien tiedot siitä, ettei kahteen ensimmäiseen ilmatilaloukkaukseen reagoitu lähettämällä Hornet-hävittäjiä ilmaan.

Kun venäläiskoneen neljän tunnin jälkeen näistä huomattiin jälleen kulkevan kansainvälisessä ilmatilassa lähellä Suomen ilmatilaa, paikalle lähetettiin suomalaishävittäjät niin suurella nopeudella, että äänivalli rikkoutui.

"Venäläiskoneisiin saatiin yhteys"


Puolustusministeri Carl Haglundin mukaan ei ole edes tarkoituksenmukaista lähettää joka kerta suomalaishävittäjiä ilmaan, kun kansainvälisessä Suomenlahden ilmatilassa lentää kone.

Hänen mukaansa nyt täytyy huomioida, että puhutaan rauhanajan valmiustilasta.

Kun venäläiskoneet tulivat Suomen rajojen sisäpuolelle viime viikolla, Suomen puolustusvoimien aluelennonjohdosta saatiin Haglundin mukaan venäläiskoneisiin yhteys.

- Tämän jälkeen ne kääntyivät, Haglund sanoo.

Haglundin mukaan oleellista on huomioida, että Suomenlahdella sijaitseva kansainvälinen ilmakäytävä on kapeimmillaan vain noin 12 kilometriä, mikä tekee ilmatilasta haasteellisen.

- Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka pitäisimme millaista valmiutta yllä Rissalassa tai Kuopiossa, niin jos joku ennalta tunnistettava lento kulkee Suomenlahtea pitkin ja yhtäkkiä syystä tai toisesta poikkeaa lentoreitiltään meidän ilmatilaan, niin vaikka ollaan missä valmiudessa tahansa, niin sinne ei ehditä paikalle, Haglund perustelee.

- Jos haluaisimme, että ehtisimme niitä tunnistaa, se edellyttäisi käytännössä sitä, että meidän koneemme pyörisivät Suomenlahden yllä jatkuvasti, Haglund jatkaa.

Myös lentäjien fysiikka pitää ottaa hänen mukaansa huomioon.

- Ei ole kyse siitä, ettemme voisi maksaa lentäjille ylityötunneista. Näitä kavereita ei voi pitää ilmassa jatkuvasti.

Suomi valvoo tutkien avulla


Haglundin mukaan molemmat Suomen ilmatilaa loukanneet koneet olivat tutkatietojen perusteella ennalta tunnistettu ja ne olivat tyypiltään kuljetuskoneita. Hän ei halunnut kertoa syytä siihen, miksi suomalaishävittäjät lensivät tunnistuslennolle, kun neljä tuntia loukkausten jälkeen Suomenlahden ilmatilakäytävässä nähtiin venäläiskone lähellä Suomen rajaa.

Haglundin mukaan Suomi valvoo kaikkea Suomenlahden alueella kulkevaa lentoliikennettä tutkien avulla.

- Mehän emme käy siellä liikennepoliisin tavoin tarkistamassa jokaista lentoa. Jos sinne tulee lento, joka ei ole tunnistettavissa ja siinä on jotain epäselvää, sinne menee kone paikalle.

IS ei ole tavoittanut pääministeri Kataista kommentoimaan aikaisempia lausuntojaan.

Huom! Juttua muutettu johdannon osalta. Haglundin mukaan ei ole tarkoituksenmukaista lähettää suomalaishävittäjiä ilmaan joka kerta, kun Suomen ilmatilan lähellä lentää kone.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt