10 outoa seikkaa kohutusta Suomi-uutissivustosta

Julkaistu:

Finnbay-uutissivusto kertoo toimivansa katuosoitteessa, jota ei ole olemassa.
Englanninkielinen, ja oman kertomansa mukaan Suomessa toimiva uutissivusto Finnbay nousi sunnuntaina verkkouutisten otsikoihin ja herätti kummastusta sosiaalisessa mediassa.

Mediassa kerrottiin Finnbayn uutisoineen Suomen ja Venäjän suhteista erikoisella tavalla. Lauantaina Finnbay kirjoitti uutisen, jonka mukaan Suomi jatkaa yhteistyötä Venäjän kanssa, sanoivat EU tai Yhdysvallat mitä tahansa.

Sosiaalisessa mediassa heräsi epäilyjä siitä, että sivusto lähettäisi tahallaan väärää tietoa Suomesta. Suomen Moskovan-suurlähettiläs Hannu Himanen kutsui Finnbayta ”valesivustoksi” ja sen uutista ”hölynpölyksi”. Finnbay julkaisi eilen sivuillaan kirjeen lukijoilleen, jossa kiisti saavansa rahoitusta Venäjän valtiollisilta toimijoilta.

Ilta-Sanomat keräsi kymmenen outoa asiaa kohutusta sivustosta.

10 outoa seikkaa

1. Laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä määrittää, että verkkojulkaisussa pitää ilmoittaa vastaavan toimittajan nimi. Finnbayn sivuilta ei löydy mainintaa vastaavasta toimittajasta.

2. Finnbayn ja EU:n avoimuusrekisterin mukaan yhtiön osoite on Esplanadi 35 00100 Helsinki. Sen nimistä katua ei ole Helsingissä. Postinumeroalueella 00100 on Pohjoisesplanadi ja postinumeroalueella 00130 on Eteläesplanadi. Myös Suomen ulkoministeriössä on kiinnitetty huomiota virheelliseen tietoon osoitteesta.

3. Finnbayn kerrotaan olevan EU:n avoimuusrekisterissä joukkotiedotuksen alalla toimiva yhtiö, jonka päätoimipaikan kerrotaan olevan Helsingissä. Sen toiminimeksi kerrotaan Finnbay. Finnbaystä ei löydy kuitenkaan mainintaa Kaupparekisteristä, johon kirjataan suomalaiset yhtiöt ja ulkomaiset yhtiöt, jotka perustavat sivuliikkeen Suomeen.

4. EU:n avoimuusrekisterissä mainitaan henkilö, jonka ilmoitetaan olevan oikeudellisessa vastuussa Finnbaysta, ja henkilö, jonka kerrotaan olevan sen johtaja. Kumpaakaan ei mainita Kaupparekisterissä, johon on ilmoitettava yritysten vastuuhenkilöt.

5. Finnbay esittelee sivuillaan venäjänkielistä Novosti Helsinki –sanomalehteä osana yhtiötä. Novosti Helsinkiä julkaisevan yhtiön toimitusjohtaja Irina Tabakova kuitenkin kiisti IS:lle, että Novosti Helsinki ja Finnbay olisivat sama tiedotusväline tai samassa yhtiössä. Tabakovan mukaan Novosti Helsinki ja Finnbay ovat ”yhteistyökumppaneita”.

6. Ilta-Sanomat tavoitti sunnuntaina kaksi henkilöä, jotka kertoivat työskentelevänsä Finnbayssä, mutta heiltä ei saanut minkäänlaista tietoa siitä, kuka johtaa yritystä ja kuka omistaa sen. Molemmat kehottivat ottamaan yhteyttä yhtiöön Finnbayn nettisivulla mainitun sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron välityksellä. IS:n puheluihin ja sähköposteihin ei kuitenkaan vastattu.

7. Finnbay julkaisi eilen sivuillaan kirjeen lukijoilleen, jossa se kertoo yhtiön tulojen olevan vuodessa alle 8.000 euroa. Finnbay myy kuitenkin lukuoikeutta sivuilleen. Kuukauden lukuoikeus maksaa 4,99 euroa ja vuoden 52 euroa. Lisäksi Finnbay kertoo sivuillaan, että se julkaisee myös Venäjällä ja Suomessa ilmestyvää paperilehteä, jonka levikki on Finnbayn mukaan 15.000. Lisäksi Finnbay on kaupannut mainospaikkoja sivuilleen.

8. Finnbay kertoi myös aikovansa aloittaa oikeustoimet Suomen Moskovan-suurlähettilästä Hannu Himasta kohtaan. Himanen on kommentoinut Twitterissä Finnbaytä ”valesivustoksi” ja sen uutista ”hölynpölyksi”. Himanen ei halunnut kommentoida IS:lle Finnbayn väitteitä.

9. Finnbay kertoo Ylen mukaan sivuillaan olevansa Italian johtavan ANSA-uutistoimiston edustaja Suomessa. Lisäksi Finnbay ilmoittaa ANSA:n olevan sen arvokas kumppani. ANSA:n Ylelle antamien tietojen mukaan yritysten välillä ei kuitenkaan ole minkäänlaista kumppanuussopimusta, eikä Finnbay edusta ANSA:a millään tavalla.

10. Finnbaylle haastattelun antanut Puolustusvoimien tiedotuspäällikkö Eero Karhuvaara kertoi Ylelle, että hänen haastattelunsa pohjalta tehdystä juttu on rakennettu siten, että siitä saa hyvin väärän kuvan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt