Nuorukainen kiteytti Anttilan ongelmien ytimen – eikä se ole hintataso

rac

Julkaistu:

Verkkokaupan kasvu
ISTV kävi katsomassa miten asiakkaat ottivat vastaan päivän kovan talousuutisen, Anttilan tavaratalojen radikaalin karsimisen.
Keskon johto teki tylyt päätelmät talousnäkymistään ja ilmoitti sulkevansa parin vuoden aikana joka kolmannen Anttilan tavaratalon.

Yhtymän visio on selkeä: asiakkaat äänestävät tulevaisuudessa yhä useammin jaloillaan ja jäävät kotiin päätteidensä ääreen naputtelemaan tilauksiaan verkkokauppoihin. Tavaratalojen lukumäärä on tässä näkymässä liian suuri.

ISTV:n katugallup kertoo jotain ajankuvasta: keski-ikäisiä ja vanhempia tavaratalojen sulkeminen harmittaa. Sen sijaan videossa nuorempaa polvea edustava Jope Lee kiteyttää Anttilan ongelmien ytimen: nyt ostetaan sieltä mistä se on kaikkein helpointa.

- Tilaan netistä elektroniikkaa ja musiikkia muutaman kerran kuukaudessa. Niin, ja vaatteita silloin tällöin.

Välillä hinnat ovat verkossa halvempia, välillä kalliimpia. Hintataso ei nuorukaisen mielestä ole ratkaisevinta.

- Siihen pitää suhteuttaa se, että ei tarvitse itse liikkua mihinkään.

Tavarataloja et tarvitse?

- En välttämättä, Jope Lee sanoi.

Anttilan tavaratalojen kohtalo harmittaa myös monia.

 

Kaupanteko on siirtynyt kauppakeskuksiin.


- Se (sulkeminen) olisi tosi harmi. Käyn tässä usein, kun olen töissä lähellä. Palvelun takia on mielekkäämpää asioida kaupassa, keskustan tavaratalosta ostoksilta tavoitettu Susanna Ahlfors sanoi.

Ei koske vain Anttiloita


Nuorukaisen esimerkki kertoo samaa viestiä, mitä STT:n haastattelemat asiantuntijat ja Keskon johtokin: ihmiset menevät ostoksille yhä mieluummin nettiin tai kauppakeskuksiin - perinteisillä tavarataloilla on vaikeampaa.

– Tämä ei ole vain suomalainen tai Keskoa koskeva ilmiö. Keskustan tavaratalot ovat liiketyyppinä vaikeuksissa, sanoi pääjohtaja Matti Halmesmäki tiistaina Keskon tulosjulkistuksen yhteydessä.

Viime vuonna Anttiloiden liikevaihto sukelsi yli 16 prosenttia.

– Kaupanteko on siirtynyt kauppakeskuksiin. Yleisesti voi sanoa, että kauppojen, jotka joutuvat luomaan oman asiakasvirtansa, brändin pitää olla hyvin haluttu, Halmesmäki sanoi.

Kuluttajatutkimuskeskuksen vähittäiskaupan erikoistutkija Katri Koistinen kertoo STT:lle, että ostovoima suuntautuu paikkoihin, joihin ihmisten on helppo mennä.

– Varsinkin jos ostetaan isompia eriä ja autolla pääsee helpommin keskustan ulkopuoliseen keskittymään, se syö asiakkaita keskustasta, Koistinen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt