Uudet ravitsemussuositukset julki: Yksi ohje poikkeaa muista Pohjoismaista - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Uudet ravitsemussuositukset julki: Yksi ohje poikkeaa muista Pohjoismaista

Suomalaisten uudet ravitsemussuositukset julkaistiin tänään. Muutoksia edellisiin tuli jonkin verran.

Suomalaisia kehotetaan syömään entistä vähemmän suolaa.­

23.1.2014 9:30 | Päivitetty 23.1.2014 10:32

Valtion ravitsemusneuvottelulautakunta päätti alentaa suolan saantisuositusta. Suolaa suositellaan väestötasolla saatavaksi vain 5 grammaa vuorokaudessa. Se on niukka teelusikallinen suolaa vuorokaudessa.

Suomen ravitsemussuositukset noudattavat pääosin syksyllä julkaistuja pohjoismaisia suosituksia. Suolan suhteen suomalaiset suositukset ovat kuitenkin pohjoismaisia tiukemmat.

Edelliset suomalaissuositukset julkaistiin 2005. Tuolloin suolan saantisuositus oli miehille seitsemän ja naisille kuusi grammaa vuorokaudessa, mutta pitkän aikavälin tavoite oli suolan saannin vähentäminen viiteen grammaan vuorokaudessa.

Lisää D-vitamiinia

Uusissa suosituksissa D-vitamiinin saantisuositusta nostettiin yli 2-vuotiailla ja alle 60-vuotiailla aikuisilla, sekä yli 75-vuotiailla. Suositus yli 2-vuotiaille lapsille, nuorille ja aikuisille on 10 mikrogrammaa vuorokaudessa. Yli 75-vuotiaille suositellaan 20 mikrogrammaa vuorokaudessa. 

Seleenin päivittäistä saantisuositusta nostettiin 10 mikrogrammalla vuorokaudessa. Suositus on nykyisin miehillä 60 mikrogrammaa vuorokaudessa ja naisilla 50. Raskauden ja imetyksen aikana suositellaan seleeniä saatavan 60 mikrogrammaa vuorokaudessa. Seleeniä saa lihasta ja lihavalmisteista, maidosta ja maitovalmisteista sekä täysjyväviljasta.

Folaatin saantisuositusta raskaana oleville ja imettäville naisille nostettiin. Nykyinen saantisuositus on 500 mikrogrammaa vuorokaudessa. Folaattia saa esimerkiksi vihreistä kasviksista ja palkokasveista.

Rasvojen osuutta nostettiin

Rasvojen osuuden vaihteluvälin ylärajaa nostettiin. Laskennallinen saantisuositus on nyt 25-40 prosenttia energiansaannista. Laskennallinen suositus on saatu laskemalla yhteen eri rasvahappojen osuuksien ylä- ja alarajat.

Hiilihydraattien vaihteluvälin alarajaa puolestaan laskettiin. Hiilihydraattien laskennallinen saantisuositus on 45-60 prosenttia energiasaannista.

Lisäksi ravitsemussuosituksissa kehotetaan kiinnittämään huomiota rasvojen ja hiilihydraattien laatuun. Kannattaa suosia täysjyväviljavalmisteita, kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Hyviä rasvoja saa muun muassa suomalaisille tutusta rypsiöljystä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?