Kotimaa

Greenpeace-kohu: Poliisi ehdotti tutkinnasta luopumista

Julkaistu: , Päivitetty:

Helsingin poliisi kertoo, että se ehdotti itse Greenpeace-iskujen lievien rikosten tutkinnasta luopumista kustannussyistä. Vakavammat, vahinkoa tai vaaraa aiheuttaneet teot sen sijaan on tutkittu ja osin tuomittukin.
Valtio-omisteinen laivayhtiö Arctia Shipping teki jäänmurtajilleen tehdyistä iskuista vain yhden oman rikosilmoituksen, jonka se kuitenkin perui heti seuraavana päivänä.

Ympäristöjärjestö Greenpeacen suomalaisille jäänmurtajille keväällä 2012 tekemät iskut nousivat uudestaan esille tänään, kun Iltalehti kertoi valtion omistajaohjauksesta vastaavan ministerin Heidi Hautalan (vihr) estäneen rikosilmoituksen tekemisen järjestön tekemisistä.

Kuvio on tähän asti kerrottua monisyisempi. Helsingin poliisi kertoo IS:lle, että se itse ehdotti syyttäjälle lievien rikosten tutkinnasta luopumista. Poliisi neuvotteli asiasta myös murtajat omistavan Arctia Shipping kanssa.

Vakavammat rikokset sen sijaan saatettiin tutkintaan. Myös Arctia Shipping on vaatinut niiden tekijöille rangaistusta.



Ensimmäinen isku


Ensimmäisen kerran Greenpeacen aktivistit tunkeutuivat Fennica- ja Nordica-jäänmurtajille Helsingin Hietalahdessa 16. maaliskuuta 2012. Noin 30 aktivistia kiipesi aitojen yli satama-alueelle ja edelleen laivoille tai banderollin kanssa telakan nosturiin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Iskulla vastustettiin jäänmurtajien vuokraamista öljy-yhtiö Shellille, joka poraa öljyä arktisilla vesillä.

Paikalle hälytettiin useita poliisipartioita, jotka poistivat aktivistit alueelta.

– Tilanne oli nopeasti ohi eikä vahinkoa syntynyt, ylikomisario Tuomo Lotta kertoo.

Poliisi ei siksi kirjannut tapauksesta rikosilmoitusta, vaan ns. sekalaisilmoituksen. Jo paikalla poliisi neuvotteli molempien laivojen kapteenien kanssa. Hekään eivät kokeneet rikosilmoitusta tarpeelliseksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Arctia Shipping kuitenkin teki tapahtumista oman rikosilmoituksen 20. maaliskuuta.

Poliisi ei ehtinyt tehdä asialle käytännössä mitään, sillä jo seuraavana päivänä 21. maaliskuuta Arctia Shipping perui ilmoituksensa ja ilmoitti, ettei sillä ole asiassa enää vaatimuksia.

Todennäköiseltä vaikuttaa, että juuri tässä vaiheessa käytiin kohutut keskustelut valtion omistajaohjausyksikön ja laivayhtiön välillä.


Toinen isku vappuna


Vappupäivänä 1. toukokuutta Greenpeace iski astetta rajummin ottein Nordica-murtajalle Helsingin Munkkisaaressa.

Ensin päivällä kello 11 aikaan kymmenet aktivistit nousivat laivaan ja piiloutuivat eri puolille alusta, myös sen sisätiloihin. Osa kahlitsi itsensä kiinni rakenteisiin.

Poliisi etsi tunkeutujat poliisikoiran avulla. Viimeisin piiloutuja löydettiin kello 18.50.

Poliisi otti kiinni 26 aktivistia ja vei heidät putkaan Töölön säilytyssuojaan. Valtaosa heistä oli ulkomaalaisia eri puolilta maailmaa, ja kuulusteluja varten jouduttiin haalimaan eri kielten tulkkeja.

Rikosilmoituksia kirjattiin hallinnan loukkauksesta ja niskoittelusta poliisia vastaan.

Jo saman päivän iltana Greenpeacen toinen iskujoukko lähestyi Nordicaa. Tällä kertaa aktivistit yrittivät estää laivan lähdön kajakeilla ja moottoriveneillä. Osa yritti kiivetä köyden avulla laivalle.

Poliisi otti kiinni 16 henkilöä, joten putkaan päätyi kaikkiaan 42 aktivistia.

Jo kuulustelujen aikana poliisi päätti ehdottaa syyttäjälle, että hallinnan loukkausten ja niskoittelujen tutkinnasta luovuttaisiin.

– Teoista ei syntynyt vahinkoa ja niistä olisi odotettavissa korkeintaan sakkorangaistus. Esitutkinnasta olisi kuitenkin tullut erittäin kallis ja sitä olisi jouduttu hoitamaan kansainvälisten oikeusapupyyntöjen kautta, koska valtaosa epäillyistä oli eri puolilta maailmaa, Lotta kertoo.

Syyttäjä hyväksyi ehdotuksen ja teki ns. esitutkinnan rajoittamispäätöksen. Arctia Shipping myöntyi ratkaisuun eikä tällä kertaa tehnyt omaa rikosilmoitusta lainkaan.

Vahingonteosta tuomio


Hieman jälkijunassa Merivartioston videomateriaalista paljastui kuitenkin uusia, vakavampia rikosepäilyjä.

Yksi aktivisti oli toisen avustuksella maalannut kumiveneestä laivan kylkeen ison S-kirjaimen, kooltaan 2 x 1 metriä. Poliisi alkoi tutkia tapausta vahingontekona.

 

Tekijät ovat tiedossa



Kumivenettä ohjanneelle avunantajalle poliisi kirjoitti tuoreeltaan sakot, jotka syyttäjä myöhemmin vahvisti.

Varsinainen tekijä joutui syytteeseen ja tuomittiin heinäkuussa 2012. Helsingin käräjäoikeus tuomitsi 41-vuotiaan ulkomaalaismiehen 25 päiväsakkoon eli 150 euron sakkoihin vahingonteosta.

Laivayhtiö ei saanut tilaisuutta esittää vaatimuksia oikeudessa. Käräjäoikeus merkitsi pöytäkirjaan, että "Arctia Shipping Oy:ltä ei ole tiedusteltu mahdollisia korvausvaatimuksia asiassa, koska kysymyksessä on ollut syyttäjähaaste, eikä vastaajalle olisi ehditty korvausvaatimuksia toimittaa ennen istuntoa".

 


Törkeän tuhotyön yritys


Videokuvista paljastui jälkikäteen myös kaikkein vakavin rikosepäily. Aktivistit olivat upottaneet veteen betonipäällysteisiä poijuja, joiden tarkoitus oli estää Nordican liikkeelle lähtö.

Poijut olisivat poliisin mukaan voineet aiheuttaa vakavaa vahinkoa, jos laiva olisi törmännyt niihin. Asiaa tutkitaan törkeän tuhotyön yrityksenä.

– Tekijät ovat tiedossa, ja heistä on annettu kansainvälinen etsintäkuulutus, Lotta kertoo.

Viestintäpäällikkö Juha Aromaa sanoi keskiviikkona, että Greenpeacella ei ole tietoa, että poliisi etsisi rikosilmoituksen johdosta jotakuta.

Arctia Shipping Oy vaatii tekijöille rangaistusta.

– Laivayhtiö on ilmoittanut, että se pitää tällaista toimintaa erittäin vaarallisena, Lotta sanoo.

Vain kaksi päivää Suomen vappupäivän iskun jälkeen Greenpeace iski Nordican kimppuun Ruotsin vesillä Öölannin edustalla.

Tapahtumien jälkeen Arctia Shipping on Lotan mukaan pitänyt aktiivisesti yhteyttä poliisin ja pitänyt virkavallan ajan tasalla laivojensa liikkeistä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt