Vanhempainliiton mainokset herättävät vastustusta: "Sotapropagandaa!"

Julkaistu:

Mainoksia kritisoidaan lapsivastaisuudesta ja vastakkainasettelusta.
Vanhempainliiton tuore kasvatuskampanja herättää voimakkaita reaktioita sosiaalisessa mediassa ja nuorisotyön ammattilaisten parissa.

Kampanjaan liittyvissä ulkomainoksissa esimerkiksi vaaditaan alaikäisille ulkonaliikkumiskieltoa, kehotetaan tarkkailemaan lähiympäristöä viinatrokareiden varalta ja varoitetaan vanhempia siitä, että lapset valehtelevat alkoholinkäytöstään.

Esimerkiksi Tuusulan kunnan nuorisotyön päällikkö Sami Paananen sanoo kampanjaa käsittämättömäksi. Hänen mukaansa se syyllistää vanhemmat ja nuoret.

”En usko, että syyllistämällä saadaan aikaan mitään pysyvää tai hyvää”, hän kirjoittaa Twitterissä.

"Syyllistää aikuisia ja lapsia"

Suomen Lukiolaisten Liiton pääsihteeri Sini Korpinen sanoo IS:lle, että kampanja syyllistää sekä aikuisia että lapsia ja lisää vääränlaista keskustelua.

Korpinen on huolissaan siitä, miten mainokset vaikuttavat lapsiin ja nuoriin.

- Mainoksessa käsketään varomaan lasten valehtelua. Se on aidosti lapsivastaista mainontaa.

Korpinen huomauttaa, että Vanhempainliiton toiminta on myös kaksinaismoralistista: liitto ei luota nuorten arviointikykyyn vastustaessaan alkoholin mielikuvamainontaa, mutta luottaakin siihen silloin, kun mainoksissa nuoret ja lapset esitetään negatiivisesti.

Korpinen arvioi mainosten näyttävän sotapropagandalta.

- On aika eri asia puhua kotiintuloajoista kuin ulkonaliikkumiskiellosta.

"Puhutaan vakavasta asiasta"


Vanhempainliiton toimitusjohtaja Tuomas Kurttila seisoo vahvasti mainosten takana.

- Asia josta keskustellaan, eli aikuisten ja vanhempien kasvatusvastuu on niin ajankohtainen ja murrostilanteessa, että koemme tärkeäksi nostaa esille vaikeatkin kasvatuskysymykset, hän sanoo.

Kurttila ei näe, että mainokset loisivat vastakkainasettelua vanhempien ja lasten välille.

- En tunnista, että puhe kotiintuloajoista tai suhtautumisesta alaikäisten alkoholinkäyttöön olisi vastakkainasettelua vaan juuri aikuisten vastuuta.

Kurttila ei myöskään ymmärrä luonnehdintaa sotapropagandasta.

- Minun on vaikea arvioida, minkälainen tunnelma julisteesta visuaalisesti välittyy. Pyrimme herättämään vanhemmat ja aikuiset tämän asian äärelle.

- Haluamme kampanjalla ja visuaalisella viestinnälläkin vahvistaa, että puhutaan tosi vakavasta asiasta, murrosvaiheesta, jossa herätettävä aikuiset pohtimaan lasten ja nuorten elämää

Kurttila sanoo, että mainoksista on tullut sekä hyvää että kielteistä palautetta, mutta eniten palaute on ollut hämmentynyttä.

- Meiltä kysytään, mistä on kyse, ja onko näitä asioita tarpeen pohtia enemmän.

Kurttilan mielestä mainokset pyrkivät juuri herättämään pohdintaa.

- Kampanja jatkuu. Tavoite on, että syntyy keskustelua kasvatuskulttuurista.

Ota kantaa

Ovatko vanhemmat menettäneet otteensa lastenkasvatuksesta?

Kyllä 83% Ei 17%
Ääniä yhteensä 49918

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt