Kotimaa

Suomalaisilla uusi suosikkiviini – syrjäytti Magyarin!

Julkaistu: , Päivitetty:

Alkon top 20 -tilastot vuosilta 2005–2012 kertovat, että suomalaisilla on pari suosikkiviiniä ylitse muiden. Viime vuonna valtaistuimelle istahti kuitenkin uusi tuote vanhojen suosikkien jälkeen.
Vuonna 2012 myydyin viini oli Gato Negro Cabernet-Sauvignon. Chileläinen punkku on kuvauksen mukaan Keskitäyteläinen, keskitanniininen, makean marjainen, hennon herukkainen, kevyen vaniljainen ja se maksaa 6,98 euroa. Sitä myytiin 880 708 litraa ja se oli Alkon 9. myydyin tuote.

Hinnasta voidaan päätellä, että suomalaisten maku on kallistunut. Vuonna 2011 suosituin viini oli nimittäin Unkarin hennon keltaluumuinen lahja maailmalle, Magyar Feher Bor. Veljeskansan puolimakea ja keskihapokas valkoviini maksaa 6,45 euroa. Viime vuonna se oli Alkon 11. myydyin juoma. Se oli Alkon myydyin viini myös vuosina 2010, 2009 ja 2008.

Sitä ennen myydyin viini oli puolestaan J.P. Chenet-punaviini vuosina 2005–2007. Keskitäyteläinen, vähätanniininen, makean mustikkainen, hennon mausteinen, kevyen vaniljainen punkku tunnetaan erityisesti 7,30 euron hintaisten viininystävien suosikkina. Se oli viime vuonna Alkon toiseksi myydyin viini ja kaikkiaan 10. ostetuin juoma.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt