37 vuotta sitten suomalainen oli maailman nopein - nyt "madellaan" luonnonkaasulla

Julkaistu:

Kaasuturbiini vaihtui vajaassa 40 vuodessa luonnonkaasuun.
Samalla suomalaisen laivanrakennuksen "vauhti" putosi yli 10 solmua eli reilut 18 km/h.

Vuonna 1976 Wärtsilän telakalta valmistunut Finnjet oli maailman nopein ja suurin autolautta. Sen voimanlähteenä olivat amerikkalaiset kaasuturbiinit, jotka veivät Finnjetin Helsingistä Länsi-Saksan Travemündeen 22,5 tunnissa. Matka on 1145 kilometriä.

37 vuotta myöhemmin juhlitaan Turussa rakennettua Viking Line varustamon uutta M/S Viking Grace -alusta.



Se on on maailman ensimmäinen suuri matkustaja-alus, joka käyttää polttoaineena nesteytettyä luonnonkaasua. Wikipedia-sivulla Viking Gracen nopeudeksi ilmoitetaan 21,8 solmua, joka on yli 10 solmua vähemmän kuin Finnjetillä sen kunnian päivinä.

Ympäristöystävällisyydessä uusi tulokas kepittää Finnjetin mennen tullen. Runsaasti polttoainetta hörppineet turbiinit tekivät Finnjetin liikennöinnistä kallista ja niiden rinnalle rakennettiin myöhemmin kiireettömämpi dieselsähkökoneisto, jolla sama matka kesti 18,5 solmun nopeudella 36 tuntia.

Finnjet romutettiin Intian länsirannikolla Alangissa vuonna 2009.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt