Kotimaa

Karmiva paljastus suomalaisten sotavangeille syöttämästä makkarasta

Julkaistu:

Venäläiset sotavangit rakensivat talvella 1941–42 päärataverkon junaosuutta Orivesi-Jämsä. Työtä tehtiin ns. sotavankimakkaran ja -juuston voimalla.
Valtion Rautateiden juhlavuotta varjostaa "VR:n Kwai-joen silta".

Päärataverkon osuus Orivesi–Jämsä on 60 kilometriä pitkä. Sen rakentamisen aloittivat venäläiset sotavangit talvella 1941–42.

Tuhannesta vangista menehtyi 335 eli yksi 200:aa ratametriä kohden.
Kuolleisuus oli samaa luokkaa kuin Japanin sotavankileireillä. Japani käytti vankeja mm. Kwai-joen sillan rakentamiseen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Luvut löytyvät filosofian tohtori Tenho Pimiän tutkimuksesta Sotavankileiri n:o 23 (Helsinki-kirjat).

Orivesi–Jämsä-osuuden tilasi VR. Kolmanneksen kuluista maksoi sotaministeri Rudolf Waldenin Yhtyneet Paperitehtaat.

Osuus valmistui vasta 1950-luvun alussa. Sotavangit tekivät maansiirtotöitä kangilla ja lapioilla.

Vankeja kuoli aliravitsemukseen ja tauteihin


Vangit kuolivat aliravitsemukseen ja suolistoperäisiin tauteihin.

Työtä tehtiin ns. sotavankijuuston ja sotavankimakkaran voimalla. Juuston valmisti Valio sulattamalla emmentalin kuoria.

Makkara oli neljästä sodanaikaisesta makkaralaadusta heikkolaatuisin.

Muut olivat leikkelemakkara, halpamakkara ja ryynimakkara.

Sotavankimakkaran luujauho repi suolistoja, ja aivo-osat altistivat Creutzfeld-Jakobin taudille.



Kotijoukkojen esikunnan sotavankimakkaran teko-ohje

Teurastuksessa hylätyt osat, kuten veri, maksa, perna, pötsi, kivekset.
Lisäohje 1942 kielsi: 
- Perna, kohtu, juoksutusmaha, sukupuolielimet, luujauho.
Sallittiin yhä: 
- Päälihat, sorkkalihat, pötsit, keuhkot, utareet, satakerrat, suolenpätkät, punaiset verisolut.
Käytännössä myös: 
- Luurouhe, keskoset, emättimet, mädäntynyt liha, likaiset suolet, silakanpäät, multaiset lantunkuoret, pilaantuneet kaalinlehdet, perunankuoret. 
 

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt