Kotimaa

Boikotoitujen yritysten lista pitkään lähes ennallaan

Julkaistu:

McDonald's, Coca-Cola, Nestle ja Hennes & Mauritz olivat kansalaisaktivistien boikotoinnin kohteena 15 vuotta sitten.

Samat yritykset nousevat edelleen esille, kun suomalaisten kansalaisjärjestöjen aktiiveilta kysytään boikotoinnista.

- Yhtiöiden toiminta ei ole muuttunut merkittävästi 20 vuoden boikotoinnin seurauksena, koska markkinataloudessa tarvittaisiin järeämpiä aseita, pohtii Maan ystävien aktiivi.

Myös eettisesti arveluttavat tuoteryhmät ovat edelleen pitkälti samoja kuin aiemmin: eläinkokeiden avulla tehty kosmetiikka, lapsityövoimalla tuotetut vaatteet ja sademetsiä tuhoamalla valmistettu ruoka.

- Valitettavasti niiden tuotannosta ei ole vielä päästy eroon. Moni yritys on tosin valinnut viime vuosien aikana aiempaa eettisemmän tuotepolitiikan. Esimerkiksi moni vaateliike on lopettanut turkisten myynnin ja moni kosmetiikkayhtiö lopettanut eläinkokeiden tekemisen. Nämä muutokset ovat erittäin positiivisia, huomauttaa Animalian toiminnanjohtaja Kati Pulli.

Yritykselle pitää viestiä ongelmista


Greenpeacen toiminnanjohtaja Juha Aromaa arvioi, että boikottikampanjoiden vaikutukset jäävät usein pieneksi.

Greenpeace ei järjestä varsinaisia boikotointikampanjoita, vaan pyrkii vaikuttamaan yrityksiin yhteydenottojen kautta.

- Kampanjoiden kohteina olevat yritykset ovat niitä, joiden toimintatapojen muuttumisella olisi mahdollisimman suuri vaikutus ilmastonmuutoksen torjumiseen, metsäkadon pysäyttämiseen ja muihin ympäristötavoitteisiin.

- Tärkeintä on saada yritys kuuntelemaan ja ymmärtämään, että toimintatapojen muutos olisi heille eduksi. Jotta se onnistuisi, viestin siitä, mitä yrityksen halutaan tekevän ja miksi, on oltava kuluttajille selkeä, Aromaa linjaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Myös Animalia kehottaa kuluttajia viestimään yrityksille, miksi he ostavat tiettyjä tuotteita ja jättävät tietyt tuotteet ostamatta.

- Yritykset päättävät valikoimansa asiakkaidensa tarpeiden mukaan, Pulli muistuttaa.

Elämäntavan muutos ei luo pr-tappiota


Yksittäisten yritysten ja tuotteiden boikotointi on kuitenkin vähentynyt.

Maan ystävien, Greenpeacen ja Animalian mukaan täsmäboikotoinnista on siirrytty elämäntavan kokonaisvaltaisempaan muuttamiseen.

Elämäntapaa muutetaan esimerkiksi siten, että kulutusta vähennetään ja suositaan lähellä tuotettuja tuotteita.

- Elämäntapa-aktivismi, jota sosiologiassa toisinaan kutsutaan kevytaktivismiksi, on eräänlainen boikotoinnin nykymuoto: kieltäydytään kuluttamisen kierteestä, kun se ei kuitenkaan tuo onnea omaan elämään, selittää Maan ystävien puheenjohtaja Olli-Pekka Haavisto.

- Samalla tullaan välttäneeksi epäeettisesti valmistettujen tai ympäristöä tuhoavien tuotteiden käyttöä, eli vältetään epäeettisten yritysten voittojen lisäämistä.

Elämäntapa-aktivismin ongelmaksi Haavisto mainitsee sen, ettei yrityksille välttämättä tule juurikaan pr-haittaa. Vastaavasti juuri epäkohtien julkinen esilletuonti on hänen mukaansa boikotointikampanjoiden etu.

Ota kantaa

Boikotoitko jonkin yrityksen tuotteita?

Ei 41% Kyllä 59%
Ääniä yhteensä 10100

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt