Kopteriturman syynä irronnut metallipinnoite

Julkaistu: , Päivitetty:

Tallinnan edustalla toissa vuonna sattuneen kopteriturman aiheutti irronnut metallipinnoite, joka tukki kopterin ohjausjärjestelmän, virolainen tutkimuskomissio katsoo. Sen väliraportti julkistettiin Tallinnassa keskiviikkona.

Suomalaisen Copterline-yhtiön Sikorsky S-76 -merkkinen kopteri putosi mereen elokuun 10. päivänä 2005. Turmassa kuolivat koneen kaksi lentäjää ja kaikki 12 matkustajaa.

Väliraportti ei sisällä mullistavaa uutta tietoa, sillä jo aiemmin on päätelty, että kopterin pudotti pääroottorin ohjausjärjestelmän tehostimeen eli servoon tullut vika. Servon viallisuus on nyt kuitenkin todistettu perusteellisilla teknisillä tutkimuksilla.

Copterline on hakenut kopterin valmistaneelta Sikorsky-yhtiöltä miljoonien eurojen korvauksia. Oikeuteen on haastettu myös S-76-kopterien ohjausservojen valmistaja Textron sekä niiden pinnoitteita valmistanut yhtiö.

Sikorsky on aiemmin kiistänyt teknisen vian, mutta myönsi viime viikolla maksaneensa jo korvauksia uhrien omaisille. Textron taas muutti pian onnettomuuden jälkeen servojen huolto-ohjeita.

Virallisen tutkimuskomission varapuheenjohtaja Tonu Ader ei keskiviikkona halunnut ottaa kantaa siihen, mikä taho onnettomuudesta on vastuussa.

- Yritämme välttää syyllisten osoittelua. Tällaista vikaa ei kukaan osannut ennakoida, sillä sellaisesta ei ollut aiempia kokemuksia, Ader sanoi komission tiedotustilaisuudessa.

Hän vahvisti kuitenkin, että irronnut pinnoite oli tutkimusten mukaan paksumpi, kuin mitä Yhdysvaltain ilmailuviranomaisten määräykset sallivat.

Viallinen osa oli lisäksi pinnoitettu uudestaan moneen kertaan. Kuinka monesti ja kenen toimesta, vaatii Aderin mukaan vieläkin lisäselvityksiä.

Copterlinelle puhtaat paperit

Copterline-yhiön tai onnettomuuskopterin lentäjien toiminnasta raportti ei löydä mitään moitittavaa. Kohtalokkaan vian varalle ei ollut huolto-ohjeita eikä varoitusjärjestelmää. Lentäjille koneen lentoasennon raju muutos tuli täytenä yllätyksenä.

Aderin mukaan mustan laatikon tiedot osoittavat selvästi, kuinka lentäjät pyrkivät saamaan kopterin takaisin hallintaan. Aikaa oli kuitenkin vain 37 sekuntia.

- Tuossa tilanteessa oli täysin ymmärrettävää, ettei hätäkellukkeita ehditty aktivoida, Ader sanoi.

Onnettomuuden tutkintavastuu on ollut Virolla, koska turma sattui sen alueella. Kansainvälisen käytännön mukaan tutkintalautakunnassa ovat mukana myös kopteriyhtiön kotimaan eli Suomen ja koneen valmistajamaan eli Yhdysvaltain edustajat.

Turman loppuraportti on luvassa ensi kevääksi. Se on väliraporttia tukevampi, mutta olennaista uutta tietoa turman syystä ei enää ole odotettavissa.

KOPTERI PUTOSI NOUSUN JÄLKEEN

Copterlinen turmakopteri lähti Tallinnasta kohti Helsinkiä elokuun 10. päivänä 2005 kello 12.40.

Turma tapahtui pari minuuttia nousun jälkeen.

Ohjausjärjestelmän äkillisen vian vuoksi kopteri tempautui ensin 1,5 sekunnissa 60 metriä lähes pystysuoraan ylös. Samalla se kallistui jyrkästi vasemmalle kyljelleen.

Moottorit pysyivät loppuun asti toiminnassa, ja lentoasennon rajun muutoksen seurauksena kopteri alkoi kieppua ympäri. Se ehti reilun puolen minuutin aikana pyörähtää 13 kierrosta, ennen kuin iskeytyi mereen.

Putoamisen jälkeen kopteri upposi 10 sekunnissa, eikä uhreilla ollut mitään mahdollisuutta pelastautua siitä ulos.