Kotimaa

Air Finland turvautuu turkkilaiseen lentoyhtiöön

Julkaistu:

Lentoyhtiö Air Finland on saanut kylmää kyytiä keskustelupalstoilla korvattuaan lentojaan turkkilaisen Turkuaz Airlinesin lennoilla.

Esimerkiksi Matkaopas-lehden keskusteluissa todetaan, että Air Finland on tietoisesti vuokrannut omat koneensa muiden käyttöön ja joutuu siksi lennättämään asiakkaitaan Turkuaz Airlinesilla.

Air Finlandia syytetään myös harhaanjohtavasta tiedottamisesta, koska matkustajille on ilmoitettu vain hieman ennen lentoa, että alkuperäinen kone on huollossa.

Myyntijohtaja Jukka Mustila Air Finlandilta kertoo, että elokuun alussa alkaneet ongelmat johtuvat "operatiivisen huolto-ohjelman uudelleenjärjestelyistä".

- Yleensä koneiden huolto-ohjelmat pystytään toteuttamaan sellaisina aikoina, että ne eivät vaikuta suunniteltuihin lentoihin. Joskus niissä tapahtuu muutoksia, kuten nyt. Ettei asiakkaille tulisi aikataulumuutoksia, on parempi käyttää tiettyihin lentoihin muita lentoyhtiöitä, Mustila selittää.

Jotkut korvattavista lennoista on hoitanut Finnair.

Mustila myöntää osan Air Finlandin koneista lentävän Keski-Euroopassa kesäkaudella. Normaalioloissa ne ehtisivät silti lentää myös Helsingistä, mutta huolto-ohjelman muutosten takia lentoja on jouduttu korvaamaan Turkuaz Airlinesilla. Omiakin koneita elokuun lennoilla on Mustilan mukaan käytetty.

Asiakkaita raivostuttanut

Asiakkaita on raivostuttanut turkkilaiselle lennolle joutuminen, kun Air Finland mainostaa itseään nimenomaan suomalaisella palvelulla. Mustila kertoo, että jokaisella lennolla on ollut myös firman omaa henkilökuntaa varmistamassa esimerkiksi suomenkieliset kuulutukset. Matkustajille tarjotaan hyvitykseksi ilmainen ruokajuoma.

- Ylivoimaisesti suurin osa matkustajista on saanut tästä tiedon sähköpostilla ennen matkan alkua, Mustila sanoo.

Firman kotisivuille tiedote ilmestyi vasta 17.8.

Kuluttajaviraston ylitarkastaja Satu Toepfer neuvoo, että tyytymättömien asiakkaiden kannattaa ensin reklamoida lentoyhtiölle, ja ottaa myöhemmin tarvittaessa yhteyttä kuluttajaoikeusneuvontaan.

- Lähtökohta on, että markkinoinnin virhetilanteet pitäisi oikaista mahdollisimman nopeasti ja selkeästi.

Firman täytyy Toepferin mukaan suunnitella toimintansa niin, että palvelu vastaa kuluttajan kanssa tehtyä sopimusta.

Mustila sanoo suoraan, että Air Finlandin normaaliin palveluun ei näinä viikkoina päästä.

- Ne, jotka ovat tottuneet palveluumme, huomaavat sen eron, hän sanoo.

Turkkilaisen lentoyhtiön lennoilla kuitenkin pyritään mahdollisimman lähelle Air Finlandin normaalia palvelutilannetta.

Koneiden korvaaminen jatkuu kuunvaihteeseen. Mustilan mukaan ensi viikolla joudutaan Turkuazia käyttämään vain kerran.