Kotimaa

Niinistö kampanjoi "työväen presidenttinä"

Julkaistu:

Kokoomuksen presidenttiehdokas Sauli Niinistö käy vaalikamppailua yllättäen "työväen presidenttinä". Niinistö julkisti keskiviikkona vaaliteemansa ja vaalikampanjansa mainosmateriaalin.

Niinistö haluaa kampanjallaan murtaa työnantajien ja työntekijöiden perinteisen vastakkainasettelun ja korostaa mainoksissaan, että maan tulevaisuus riippuu yhteistyöstä.

Kampanjan tiedotustilaisuudessa Niinistö siteerasi vasemmistoliiton kansanedustajaa Outi Ojalaa sanoessaan, että vahva valtiontalous on köyhän paras turva.

Sanoma "työväen presidentistä" on räikeässä ristiriidassa sen kanssa, mitä kokoomuksesta ja Niinistöstä on tähän asti ajateltu.

Imagotutkimukseen perehtynyt vt. professori Erkki Karvonen Tampereen yliopiston tiedotusopin laitokselta kuitenkin pitää ideaa varsin hyvänä. Karvonen kuitenkin toteaa, että ensivaikutelma on niin huvittava, että duunaritkin lienevät nauraneet makeasti kahvitauoillaan.

Bob Helsinki -mainostoimiston nikkaroiman sloganin tarkoituksena on Karvosen tulkinnan mukaan saada ihmiset puhumaan asiasta huumorin avulla.

- Huumori luo kampanjaan positiivisen vireen, jos ehdokkaasta on muodostunut osin kielteinen ja aggressiivinen kuva. Voi olla, että samalla pyritään provosoimaan ay-liikettä reagoimaan tosikkomaisesti, hän sanoo.