KHL

KHL

Luottomies häipyi yllättäen Jokereista 17 vuoden jälkeen – loikkasi Hjallis Harkimon leipiin

Julkaistu:

KHL
Jokerit on hakenut näkyvyyttä ja myynyt lippuja odotettua vaisummin ilman markkinointijohtajaa.
KHL-seura Helsingin Jokerit on toiminut viime keväästä lähtien ilman markkinointijohtajaa.

Tehtävässä elokuusta 2001 aina toukokuuhun 2018 asti toiminut Petri Ruohonen on siirtynyt elokuun puolivälin jälkeen Liike Nytin operatiiviseksi johtajaksi.

Liike Nyt on linjannut, että se on ainutlaatuinen tilaisuus uudistaa politiikkaa.

Huhtikuussa perustetun Liike Nytin keulakuva on huhtikuussa 2018 kokoomuksesta eronnut kansanedustaja Harry Harkimo. Hän on myös Jokerien hallituksen puheenjohtaja ja ainakin paperilla seuran pääomistaja.

Ruohonen työskenteli Jokereissa peräti 16 vuotta ja 10 kuukautta. Monivuotisen työntekijän siirtyminen pois seurasta on tullut monelle yllätyksenä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Olin seurassa pitkään. Välillä on aika tarttua uusiin haasteisiin, Ruohonen tiivisti.

Lähditkö itse vai saitko potkut?

– Äää... Lähdin itse. Halusin uutta. Takana oli kuitenkin niin pitkä aika Jokereissa. Seuraan kyllä Jokereita edelleen ihan mielenkiinnosta.

Jokerien toimitusjohtajan Jukka Kohosen mukaan Ruohonen lähti seurasta omasta tahdostaan.

– Hän ilmaisi ainakin minulle niin, että haluaa välillä jotain muuta. En tiedä, oliko hän ajatellut jotain toista työtä jo viime keväänä, Kohonen summasi.

Missä yleisö?

Neljän viime tilikautensa aikana peräti 47 miljoonan euron tappiot tehnyt Jokerit ei ole näkynyt Helsingin katukuvassa niin väkevästi kuin vuosi sitten, jolloin seura vietti 50-vuotisjuhliaan.

Lue lisää: Jokerit lähtee valloittamaan Viroa ensi kaudella – omistajakuviot yhä auki: ”Se asia kuuluu Hjallikselle”

Jokerit pelasi kauden ensimmäisen kotiottelunsa KHL:ssä maanantaina 3. syyskuuta. Joukkue löi kiinalaisen Kunlun Red Starin pitkälti ulkomaalaisvoimin 6–3.

Lue lisää: Jokerit teki historiallisen tempun Suomen jääkiekossa – ja voitti

Jokerien kotiareena vetää 13 349 katsojaa. Avausottelussa ilmoitettiin, että siihen myytyjen lippujen määrä – sisältäen kausikortit – oli 9 213.

Seura asetti ennen kauden alkua yleisötavoitteekseen 10 500. Avausottelun yleisömäärä oli siis selvä pettymys.

Viime kaudella Jokerien yleisökeskiarvo oli 10 415. Yleisökapasiteetista oli käytössä 76 prosenttia.

Jokerit kohtaa keskiviikkona kotihallissaan Amur Habarovskin. Kohosen mukaan ennakkolippujen myynti kamppailuun ei ole hänen toivomassaan vauhdissa.

– Ei se hirveän hyvältä näytä. Vähän nihkeää on ollut, hän luonnehti tiistaina iltapäivällä.

Jokerit kohtaa vielä perjantaina kotonaan Admiral Vladivostokin ennen kolmen ottelun vieraspelikiertuetta.

Myöhässä ja säästöliekillä?

KHL-seura on operoinut kuukausia ilman markkinointijohtajaa, minkä vaikutus kokonaiskuvaan on kiistaton.

– Totta kai se (aika ilman Ruohosta) on vaikuttanut, kun meiltä lähti paljon osaamista. Emme ole ehkä osanneet tehdä ja ottaa huomioon kaikkia asioita riittävän hyvin.

Esimerkiksi Jokerien brändi- ja markkinointivastuu on siirtynyt Kohoselle viime kevään jälkeen.

– Jos syyllisiä etsitään, minä voin olla sellainen. Eikö tapana ole etsiä syylliset ja rangaista syyttömiä? hän heittää.

– Voi olla, että markkinointikampanjamme alkoi myöhässä ja olemme kenties säästäneet hieman liikaa. Olemme näkyneet Helsingin keskustassa, liikennevälineissä, sosiaalisessa mediassa ja digipalveluissa. Hieman kauempana HIFK on näkynyt paremmin kuin me.

Ainakin kesällä Jokerien toimistolta soitettiin jo viime kaudella sen KHL-otteluja katsomassa käyneille kuluttajille, joille kaupattiin puhelujen aikana seuran kausikortteja.

– Eipä se ole juuri myyntiin vaikuttanut.

Jokerit sai kaupaksi viime kaudella noin 4 300 kausikorttia. Kohosen mukaan kausikortteja on myyty tällä kaudella noin 4 000. Edelliseen lukemaan olisi syytä päästä, mielellään sen ylikin.

Kalleimmasta Club Seat -kausikortista pitää pulittaa 1 550 euroa. Juniorien ja seniorien kausikortit irtoavat 105 eurolla.

– Kausikortti on tuotteena sellainen, johon niin moni ei ole valmis sitoutumaan kuin joskus ennen. Kotisohva alkaa olla pahin kilpailijamme, kun vaihtoehtoja urheilun seuraamiseen on nykyään paljon. Olen ymmärtänyt, että tilanne on myös liigaseurojen kohdalla samanlainen.

– Useampien KHL-ottelujen lippupaketit ovat menneet kaupaksi kohtuullisen hyvin. Mikäli irtolippujen ostajia tulee halliin kauden aikana riittävästi, nykyisestä kausikorttien määrästä ei ole syytä olla harmissaan. Muussa tapauksessa tulos on huono.

Jokerit aloitti viime kauden kahdeksan vierasottelun putkella, jonka aikana uusi tähti Eeli Tolvanen laukoi itsensä kansan tietoisuuteen. Joukkue näkyi mediassa vahvasti ennen kuin kohtasi Riian Dinamon kotonaan 12 946 katsojan edessä.

– Vuodet eivät ole veljiä keskenään. Kaudella 2017–18 saimme vieraspeleistä alkubuustia, jota Eeli vielä lisäsi. Hän on kiinnostavampi kasvo kuin Vladimir Putin. Ehkä emme yritä hankkia häntä, jos tarvitsemme maalintekijää, Kohonen naurahtaa viitatessaan Helsingin Sanomien syyskuun Kuukausiliitteen kansikuvaan.

Logoselvittely jatkuu

Lauantaina ilmestyneessä Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen kannessa oli näyttävästi esillä Jokerien logo, johon oli sisällytetty Venäjän presidentin kasvot.

Lue lisää: HS muokkasi Jokerien logoon Putinin kasvot, seura harkitsee oikeustoimia – näin vastaa päätoimittaja

Toimitusjohtaja Kohonen painottaa, että Jokerit Hockey Clubin velvollisuus on selvittää, miten ry:n omistamaa merkkiä voi ja saa käyttää.

– Käymme läpi tilannetta keskiviikkona juristien kanssa ja teemme johtopäätökset mahdollisesta jatkosta. Alan asiantuntijoiden mukaan olisi ollut pahinta, jos emme olisi reagoineet asiaan lainkaan.

Jokerien yleisökeskiarvot KHL:ssä 2014–18

2017–18: 10 415 (76,22%)

2016–17: 9 610 (70,33%)

2015–16: 10 468 (76,60%)

2014–15: 10 932 (80,00%)

Suluissa käyttöaste.

Lähde: www.eurohockeyclubs.com

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt