Jokerit koettelee rahapelilain rajoja - KHL - Ilta-Sanomat

Jokerit koettelee rahapelilain rajoja

Jokerit neuvottelee sopimuksesta vedonlyöntiyhtiö Betssonin kanssa. Yhtiön mainokset näkyisivät vain Jokerien vieraspeleissä KHL:ssä, jotta diili ei rikkoisi Suomen lakia. Sisäministeriön asiantuntijan mukaan kuvio ei kuitenkaan ole ongelmaton.

Jokerit tarvitsee rahakkaita tukijoita siirtyessään ensi kaudeksi KHL:ään.

8.5.2014 11:53

Internetin vedonlyöntipeleihin erikoistunut Betsson on Ilta-Sanomien tietojen mukaan lähdössä KHL:ään siirtyvän Jokerien merkittäväksi yhteistyökumppaniksi isolla summalla.

Pohjoismaalaisen Betssonin pelibrändien logot eivät tosin näkyisi kuin Jokerien vieraspeleissä, joista valtaosa suuntautuu Venäjälle. Kotipelinsä Jokerit pelaa Hartwall Arenassa, ja silloin helsinkiläisseuran on noudatettava Suomen rahapelilainsäädäntöä, joka takaa yksinoikeuden Veikkaukselle.

- Totta, haluamme päästä yhteistyöhön Suomen urheilubrändien ehdottomaan kärkeen kuuluvan Jokerien kanssa, Betssonin Suomen-edustaja Juha Kvist vahvistaa.

- Neuvottelumme Jokerien kanssa ovat edenneet hyvin, mutta sopimusta ei voi vielä sanoa varmaksi. Yhtiömme lakimiehet selvittävät parhaillaan, että kaikki menee varmasti Suomen rahapelilainsäädännön mukaisesti. En vielä tiedä, onko tämänkaltainen yhteistyösopimus juridisesti mahdollinen.

Sisäministeriön arpajaishallintopäällikkö Jouni Laiho kuuli virityksestä Ilta-Sanomilta. Kuten Kvist epäilee, sopimuksen lainvoimaisuus ei ole itsestäänselvyys.

- En tunne tapauksen yksityiskohtia, joten on vaikea sanoa mitään varmaa. Joka tapauksessa Suomessa pelattavissa otteluissa Betssonin pelibrändit eivät voi missään nimessä näkyä, eikä asia ole yksioikoinen myöskään vierasottelujen suhteen, Suomen rahapelipolitiikan hyvin tuntema Laiho sanoo.

Jokereiden kotiotteluiden mainospaikkoja säätelee Suomen rahapelilainsäädäntö.

- Mikäli Betssonilla on esimerkiksi Venäjällä vedonlyöntikohderyhmää ja yhtiö mainostaisi brändiään Jokerien vieraspeleissä venäjän kielellä, sopimus varmasti pitäisi. Mutta mikäli Betsson mainostaisi suomen kielellä, tilanne olisi toinen. Siinä tapauksessa ei ole väliä, mistä maasta markkinointiviesti suomalaisille lähtee, hän selvittää.

Veikkausliigassa pelaava IFK Mariehamn on toisella tavalla törmännyt samaan asiaan. Ahvenanmaalainen rahapeliyhtiö PAF on IFK:n iso omistaja. Sen mainoksia ei kuitenkaan voi olla IFK:n paidassa, sillä Veikkaus on liigan yhteistyökumppani. Kun IFK pelasi Ykkösessä, se joutui peittämään PAF:n mainokset Manner-Suomessa pelatessaan.

- Meillä on mahdollisuus muodostaa käsityksiä siitä, mikä on juridisesti oikein. Mutta meillä ei ole tuomioistuinten päätäntävaltaa tämänkaltaisissa asioissa, Laiho muistuttaa.

Ilta-Sanomat 8.5.2014

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?