Juoksukoulu: Tavoitteena maraton

Maraton on haaste, johon pääseminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja uskoa omiin kykyihin.

8.5.2012 12:30

Aseta tavoitteesi realistisesti oman ajankäytön ja harjoitusmahdollisuuksien mukaan. Kun tavoite on riittävän haastava, se pitää motivaation hyvänä. Monipuolinen harjoittelu antaa lähtökohdat tavoitteen saavuttamiseksi. Monipuolisuus tarkoittaa eri kestävyyslajien harrastamista, voima- ja lihaskuntoharjoittelua, tekniikkaa parantavia koordinaatioharjoitteita, venyttelyä sekä eri vauhdeilla tehtävää harjoittelua. Kestävyyden kehittämisen kannalta tärkeimpiä harjoitteita ovat riittävän pitkät ja rauhalliset harjoitukset. Näillä kehität elimistöäsi käyttämään rasvoja energianlähteenä.

Lisää vauhtia ja nopeutta Harjoittelun monipuolisuutta voit lisätä lyhyillä nopeuspainotteisilla kiihdytyksillä, vauhtileikittelyillä ja vetoharjoituksilla. Pikajuoksumaiset kiihdytykset parantavat juoksutekniikkaa ja liikelaajuutta.

Tavoitteeseen pääseminen vaatii myös varsinaisen maratonvauhdin harjoittamista. Mitä kovempaa aikaa tavoittelet, sitä suurempi on varsinaisen lenkkivauhdin ja kilpailuvauhdin ero.  Maratonvauhtiset harjoitukset on hyvä aloittaa lyhytkestoisina esim. 5-10 minuutin mittaisina.

Kunto nousee levätessä Kunnon paranemisen kannalta tärkeintä on rasituksesta palautuminen eli lepo. Kunnon yöunet ja monipuolinen ravinto nopeuttavat palautumista. Suunnittele ja rytmitä harjoittelu itsellesi sopivaksi. Työn ja arkielämän rasitukset, niin fyysiset kuin psyykkiset, on hyvä huomioida harjoittelun suunnittelussa ja toteutuksessa. Motivaation kannalta voi joskus olla myös järkevää rikkoa totuttuja harjoitustapoja ja rytmitystä.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?