Juoksukoulu

Juoksukoulu: Tavoitteena maraton

Julkaistu:

Maraton on haaste, johon pääseminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja uskoa omiin kykyihin.
Aseta tavoitteesi realistisesti oman ajankäytön ja harjoitusmahdollisuuksien mukaan. Kun tavoite on riittävän haastava, se pitää motivaation hyvänä. Monipuolinen harjoittelu antaa lähtökohdat tavoitteen saavuttamiseksi. Monipuolisuus tarkoittaa eri kestävyyslajien harrastamista, voima- ja lihaskuntoharjoittelua, tekniikkaa parantavia koordinaatioharjoitteita, venyttelyä sekä eri vauhdeilla tehtävää harjoittelua. Kestävyyden kehittämisen kannalta tärkeimpiä harjoitteita ovat riittävän pitkät ja rauhalliset harjoitukset. Näillä kehität elimistöäsi käyttämään rasvoja energianlähteenä.

Lisää vauhtia ja nopeutta
Harjoittelun monipuolisuutta voit lisätä lyhyillä nopeuspainotteisilla kiihdytyksillä, vauhtileikittelyillä ja vetoharjoituksilla. Pikajuoksumaiset kiihdytykset parantavat juoksutekniikkaa ja liikelaajuutta.

Tavoitteeseen pääseminen vaatii myös varsinaisen maratonvauhdin harjoittamista. Mitä kovempaa aikaa tavoittelet, sitä suurempi on varsinaisen lenkkivauhdin ja kilpailuvauhdin ero.  Maratonvauhtiset harjoitukset on hyvä aloittaa lyhytkestoisina esim. 5-10 minuutin mittaisina.

Kunto nousee levätessä
Kunnon paranemisen kannalta tärkeintä on rasituksesta palautuminen eli lepo. Kunnon yöunet ja monipuolinen ravinto nopeuttavat palautumista. Suunnittele ja rytmitä harjoittelu itsellesi sopivaksi. Työn ja arkielämän rasitukset, niin fyysiset kuin psyykkiset, on hyvä huomioida harjoittelun suunnittelussa ja toteutuksessa. Motivaation kannalta voi joskus olla myös järkevää rikkoa totuttuja harjoitustapoja ja rytmitystä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt