Juoksukoulu: Mihin juoksu vaikuttaa? - Juoksukoulu - Ilta-Sanomat

Juoksukoulu: Mihin juoksu vaikuttaa?

Julkaistu: 26.3.2012 16:03

Juostessa kalorit palavat ja hiki virtaa. Säännöllinen juoksulenkkeily pienentää kehon vuosirenkaita, saa stressin jäämään matkan varrelle ja parantaa oloa monin tavoin.

Juostessa hengästymme, jolloin elimistö käyttää happea ja sydän sekä keuhkot joutuvat tehostamaan toimintaansa. Sydän Säännöllinen kestävyysliikunta tekee hyvää sydämelle. Kehon suurimmat lihakset (jalat) työskentelevät juoksun aikana, mikä pakottaa myös sydänlihaksen töihin.

Verenkierto Juoksemisen aikana verenkiertoelimistö kuljettaa happea lihaksille. Säännöllinen kestävyysliikunta alentaa verenpainetta, lisää lihasten hiusverisuonistoa sekä parantaa ääreisverenkiertoa.

Keuhkot Liikkuminen raittiissa ulkoilmassa tehostaa keuhkotuuletusta ja kehittää rasituksensietoa. Keuhkojen kapasiteetti ja sitä kautta hapenotto paranee.

Jalat Juostessa jalkoihin kohdistuu kolminkertainen kehon paino. Juokseminen kehittää jalka- ja pakaralihaksia. Juoksuun liittyvät myös useat jalkojen vammat. Tämän vuoksi juoksuasentoon ja lihashuoltoon on syytä kiinnittää erityishuomiota.

Aivot Aivojen jatkuva käyttö ylläpitää ja lisää aivojen toimintareserviä. Fyysinen aktiivisuus on yksi aivojen käyttötapa.

Luusto Liikunta ylläpitää luumassan määrää ja jopa lisää sitä. Juokseminen kehittää myös jalkojen jänteitä ja nivelsiteitä.

Lihakset Riittävä määrä matalatehoista liikuntaa parantaa lihasten kykyä käyttää happea hyväkseen.

Aineenvaihdunta Aineenvaihdunta tehostuu ja liikunta vähentää kehon rasvamäärää. Erityisesti liikunta vaikuttaa keskivartalon ja sisäelinten alueen rasvakudokseen.

Hermosto Juoksu vaikuttaa myönteisesti autonomisen hermoston toimintaan.

Lisää aiheesta