Leijonien katsojamäärä romahti – kanavapomo innoissaan: ”Valtava onnistuminen”

Viikonlopun Karjala-turnaus ei kerännyt TV5:n ääreen läheskään Ylen veroisia katsojamääriä. Kanavapomon mukaan turnaus oli kuitenkin menestys.

Discoveryn urheilupomo Antti Haajanen (vas.) oli mielissään Karjala-turnauksen tv-kattauksesta.

9.11.2020 13:59

Viime vuosina jääkiekon Euro Hockey Tour -turnaukset totuttiin näkemään Ylen kanavilla.

Kuluvan kauden ensimmäinen EHT-koitos, viime viikonlopun Karjala-turnaus oli ensimmäinen, jonka televisioinnista vastasi Discovery.

Ottelut olivat edelleen vapaasti katseltavissa, mutta tällä kertaa TV5-kanavalla.

Katsojamääriä mittaavan Finnpanelin tulokset kertovat, että Leijonien Karjala-otteluiden katsojamäärät romahtivat vuoden takaisesta.

Perinteinen isänpäivän Suomi–Ruotsi-peli oli viikonlopun katsotuin. Sen keskikatsojamäärä oli Finnpanelin mukaan 283 000 katsojaa. Lauantain Tshekki-ottelun 228 000 ja torstai-illan Venäjä-pelin 206 000.

Määrät puolittuivat viime syksyn Karjala-turnauksesta. Tuolloin Finnpanel kertoi sunnuntain isänpäiväklassikon keskikatsojamääräksi 570 000.

Tällä kertaa isänpäiväillan Suomi–Ruotsi ei ollut edes sunnuntain katsotuin urheilulähetys, sillä puoliltapäivin TV2:lla keskimäärin 313 000 katsojaa seurasi, kun Pyhäjärven Pohti ja Jämin Jänne mittelivät Sotkamossa kauden ensimmäisen Suomen Cupin viestihiihdon paremmuudesta.

Vaikka Leijonien pelien katsojamäärät romahtivat aiemmasta, Discovery Finlandin urheilupäällikkö Antti Haajanen oli ”älyttömän tyytyväinen” kanavansa tulikasteeseen.

– Ei todellakaan ollut pettymys. Päinvastoin. Meidän näkökulmastamme tämä oli suuri onnistuminen, Haajanen sanoo.

– Lähtöasetelmat turnaukseen olivat haastavat. Suomellakaan ei ollut sellaista ryhmää kuin esimerkiksi viime vuonna. Mutta olimme iloisia, että silti katsojia kiinnosti. Nämä olivat kanavamme vuoden ylivoimaisesti katsotuimmat ohjelmat.

Haajanen nostaa esiin myös numeroita Finnpanelin kokonaislukujen takaa.

Ylen urheilulähetykset keräävät tunnetusti paljon iäkkäitä katsojia. Ikäryhmässä 15–34-vuotiaat TV5:n sunnuntai-illan ottelun katsojamäärä oli jo lähellä Ylen vastaavia vuoden takaisia lukuja.

Finnpanelin mukaan ottelu tavoitti kyseisessä ikäluokassa TV5:llä keskimäärin 38 000 katsojaa, kun taas vuosi sitten Yle TV2:ssa vastaava luku oli 46 000.

– Kaupalliset tv-kanavat kilpailevat käytännössä 25–54-vuotiaista katsojista. Yli 20 prosentin katsojaosuudet tuossa ryhmässä ovat meille valtava onnistuminen. Ylisuoritimme sen minkä olimme mainostajille luvanneet, Haajanen sanoo.

Kyseisessä katsojaryhmässä TV5:n katsojaosuus oli Leijonien otteluissa 21,9–22,2 prosenttia.

Leijonat venyi turnauksen ainoaan voittoonsa sunnuntaina Ruotsia vastaan.

TV5:n viikonlopun kiekkolähetyksissä ruudussa nähtiin ja kuultiin paljon uusia tekijöitä.

Mukana olivat muun muassa entiset huippupelaajat Kimmo Timonen ja Oskar Osala. Selostuskopissa hääräsivät puolestaan konkaritoimittajat J-P Jalo ja Sari Sirkkiä-Jarva.

Haajanen kertoo olevansa tyytyväinen uuden kokoonpanon debyyttiin.

– Lähdimme hakemaan lähetyksissä vähän rennompaa otetta. Voisi muotoilla, että haimme helposti nautittavaa lager-olutta näyttävässä profiilipullossa. Sitä saimme.

– Joillekin pienpanimojen ystäville se ei välttämättä ihan niin maistu, mutta suurelle yleisölle maistui, Haajanen sanoo.

10.11. klo 12.43: Korjattu virheellinen tieto, jonka mukaan TV5:n Suomi–Ruotsi-ottelulla olisi ollut enemmän 15–34-vuotiaita katsojia kuin Ylellä vuosi aiemmin. Lisätty asiaa koskevat Finnpanelin luvut.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

MM-jääkiekko

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?