Jääkiekko

Kansa tyrmäsi Leijonien uuden logon täysin: ”Kuin kotikissa”

Julkaistu:

Leijonat
Legendaarista Leijona-logoa muutettiin kaikessa hiljaisuudessa.
Kansa nousi lähestulkoon barrikadeille, kun Ilta-Sanomat julkaisi keskiviikkona iltapäivällä uutisen Jääkiekkoliiton päivittyneestä visuaalisesta ilmeestä. Siis ainakin jos mittarina käytetään uutisen yhteydessä ollutta äänestystä uudistuneesta logosta.

Se keräsi viidessä tunnissa noin 17 000 ääntä, ja kansan kanta oli selkeä: 75 prosentin mielestä vanha logo oli parempi.

– Uusi leijona on kuin kotikissa, yksi kommentoijista kiteytti tykkäyksien perusteella monien näkemyksen.

Näkyvin ja tärkein osa uudistunutta ilmettä on juurikin Leijona-logo, joka komeilee maajoukkueen pelipaidoissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uusi logo poikkeaa kuitenkin aiemmasta melko vähän – vaikkakin äänestyksen mukaan ratkaisevasti.



– Se leijona on itse asiassa muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana aika monta kertaa, Jääkiekkoliiton Myynti- ja markkinointijohtaja Lassi Rönkkönen muistuttaa.

– Jos ajatellaan vaikka viime vuoden Euro Hockey Tour -paitojen leijonaa, niin sehän on paljon lähempänä tätä uutta kuin vanhaa.


Ehkäpä näkyvin ero on leijonahahmon yllä olevan Suomi-tekstin taustaväri, joka on muuttunut vanhan logon vaaleansinisestä tummempaan sävyyn.

Uusi kultainen Leijona-logo on käytössä ainoastaan maajoukkueiden pelipaidoissa ja fanipaidoissa. Väriltään sininen Leijona-logo taas on jo käytössä esimerkiksi Jääkiekkoliiton ylläpitämällä leijonat.fi-sivustolla.

– Kunnioitamme jatkossa enemmän maajoukkuepaitaa tällä ratkaisulla. Tämä kultainen leijona tekee siitä ikään kuin entistä arvokkaamman.

Alkava jääkiekkosesonki on liiton 90-vuotisjuhlakausi. Rönkkösen mukaan graafinen ilme kaipasi päivitystä, ja juhlakauden varjolla nyt oli hyvä aika ajaa se sisään.

– Edellinen graafinen ohjeisto tehtiin vuonna 2008. Viimeiset vuodet olemme varsinkin digimaailmassa soveltaneet sitä ohjeistusta, sillä kymmenen vuotta sitten ei vielä hirveästi ollut älypuhelimia tai tabletteja, ja fanituotteetkin olivat lähes pelkästään pelipaitoja.


Mukana suunnittelussa oli mainostoimisto Miltton Creative. Kyynisimmät kiekkofanit pohtivatkin varmasti heti, kuinka paljon Jääkiekkoliitto haaskasi juniorien vanhemmilta kerättyä rahaa brändiuudistukseensa.

Rönkkönen kuitenkin vakuuttaa, että kulut pysyivät hyvinkin kohtuuden rajoissa.

– En tietysti voi sopimuksen sisältöä sanoa, mutta kun muutokset ovat noin pieniä, niin ei se hinta ainakaan meille tullut ihan ensimmäisenä mieleen, Rönkkönen naurahtaa.

– Jos joku pienempi puulaaki uusii graafisen ohjeistuksen digitaaliseen aikaan, niin siitä pääsee aika hyvin hahlolle, mitä tämä meidän projekti kustansi kaikkine kuluineen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt