Kun Miia Huitti koki kaiken olevan täysin pielessä, arkinen oivallus sysäsi liikkeelle muutoksen, joka auttoi jaksamaan: ”Sitä oli vaikea uskoa”

Kiitollisuuteen keskittyminen voi viedä huomion pois ikävistä asioista, ja auttaa arvostamaan sitä, mitä itsellä jo on.

Valmentaja Miia Huitti kannustaa suuntaamaan ajatuksia säännöllisesti kaikkeen siihen, mistä voi olla kiitollinen.

6.2. 9:00

Samppanjabaariin ruokaostosten lomassa kello 13 ja siitä kauppakeskuksen kupeeseen rentoutuskellumaan.

– Sinne menin. Sisustus oli kuin Balilla. Ajattelin, että ei ole totta, mitä lähipalveluita! sanoo valmentaja Miia Huitti.

Huitin kertomuksen viesti on se, että ympäriltään voi aina löytää asioita, joista voi olla kiitollinen. Pitää vain ymmärtää katsoa.

Luonto, lähipalvelut, oma terveys. Esimerkiksi ne voi ottaa helposti itsestään selvinä.

Kunnes ne menettää.

Skannaamme herkimmin uhkia

Moni painelee autopilotilla päivästä toiseen ja murehtii jatkuvasti milloin mitäkin asiaa. Se ei oikeastaan ole ihme, sillä ihmisen aivot ovat virittyneet selviämiseen. Skannaamme herkimmin uhkia kuin asioita, jotka tuovat onnea.

Omaan mielenmaisemaan voi kuitenkin aina vaikuttaa. Esimerkiksi keskittymällä tietoisesti niihin asioihin, jotka ovat hyvin. Silloinkin, kun ihan kaikki tuntuu olevan pielessä.

Kiitollisuuden harjoittaminen on yksi mahdollinen apuväline. Terveyskirjaston mukaan positiivisen psykologian piirissä on osoitettu, että kiitollisuuden tunne voi olla hyödyllinen kenelle tahansa.

– Kun itse aloin toipua burnoutista, ja olin synkissä vesissä, kuulin kiitollisuuteen keskittymisen hyödyistä. Sitä oli vaikea uskoa. Ajattelin että lässyn lässyn, ihan höpöä, Miia Huitti sanoo.

Sitä oli vaikea uskoa. Ajattelin että lässyn lässyn, ihan höpöä.

Ystävien kanssa ei jaksanut puhua eikä heitä jaksanut tavata, kaikki keljutti. Huitti oli niin vihainen ja uupunut, että hän ei nähnyt missään hyvää. Kaikki tuntui olevan pielessä. Hometalo, lasten korvatulehdukset, jatkuva väsymys. Listaa riitti.

– Kerran ajattelin, että Siwassa on sentään kahvi tarjouksessa.

Se oli iso oivallus.

– Lounaskin oli itse asiassa hyvä, vaikka elämä on ihan paskaa, Huitti muistaa pohtineensa.

Hän alkoi vastahakoisesti, mutta sitkeästi, kiinnittää huomiota myönteisiin asioihin elämässä ja ympäristössään.

Lounaskin oli itse asiassa hyvä, vaikka elämä on ihan paskaa.

– Aluksi, stressipäissäni, oli vaikea löytää kovinkaan monta asiaa, joista olin kiitollinen, mutta harjoittelemalla niitä alkoi löytyä.

Esimerkiksi maukas aamiainen, kiva auringonpaiste, ystävä, vanhemmat elossa ja niin edelleen.

– Toistin, toistin ja toistin. Ihanaa, sadepäivä! On raikasta, ja luonto saa vettä. Katso, kuinka upean värinen talitiainen onkaan.

”Vasta kun aloin harjoitella kiitollisuutta säännöllisesti, huomasin sen hyödyt”, valmentaja Miia Huitti kertoo. Huitin intohimona on auttaa ihmisiä elämään stressittömämpää elämää.

Pikkuhiljaa elämänilo lisääntyi.

Huitti alkoi tuntea syvää kiitollisuutta siitä, että hän saa ylipäänsä olla elossa. Että hän oli saanut lapsettomuushoitojen jälkeen lapsia.

Lapset ovat nykyisin sitä mieltä, että ”äiti on aina onnen kyynelissä”.

– Minulla voi mennä välillä vähän yli. Vessan seinässäkin lukee, että on kaksi tapaa elää. Joko niin, että kaikki on ihmeellistä tai mikään ei ole ihmeellistä.

Vessan seinässäkin lukee, että on kaksi tapaa elää. Joko niin, että kaikki on ihmeellistä tai mikään ei ole ihmeellistä.

Kiitollisuusharjoittelun monet hyödyt

Kiitollisuus tarkoittaa huomion aktiivista suuntaamista siihen, mikä on hyvää ja arvokasta.

Kun menee illalla nukkumaan, muistelee, kuinka kivaa olikaan jutella kaverin kanssa - sen sijaan että miettisi esimerkiksi, että millähän rahalla maksaa pesukoneen korjauksen.

– Voimme aina valita, Huitti muistuttaa.

Helppoa se ei aina ole eikä aina meinaa jaksaa, mutta kuitenkin.

– Kiitollisuusharjoitus suuntaa huomiosi pois epäonnistumisista ja pettymyksistä ja vahvistaa itsetuntoa ja omanarvontuntoa. Toisaalta kiitollisuudentunteet suojaavat stressaavien ja negatiivisten elämänkokemusten ja kriisien keskellä. Kyky tuntea kiitollisuutta vahvistaa myös sosiaalisia siteitä ja parantaa ihmissuhteita. Terveyskirjastossa sanotaan.

Rauhoitu iltaisin ennen nukkumaan menoa ja kertaa, mistä kaikesta olet päivässäsi kiitollinen.

Kiitollisuuden säännöllinen harjoittaminen voi muun muassa:

  • Kohentaa fyysistä ja henkistä hyvinvointia

  • Lisää optimismia ja onnellisuutta

  • Kohentaa itsetuntoa

  • Antaa lisää energiaa

  • Lievittää stressiä, ahdistusta ja kivun kokemusta

  • Lisää tahtoa pitää parempaa huolta itsestä mm. liikkumalla

– Etäpäivän taukovinkki: pistä lempibiisi luureihin, sulje silmät ja listaa mielessä asioita, joista olet kiitollinen.

Tapoja treenata kiitollisuutta

  • Aloita päivä ajattelemalla, mistä kaikesta olet tänään kiitollinen.

  • Listaa asioita paperille tai vaikka kännykän muistilapulle.

  • Rauhoitu iltaisin ennen nukkumaan menoa ja kertaa, mistä kaikesta olet päivässäsi kiitollinen.

  • Aseta seuraavaa päivää varten kiva odotus: Mistä iloitsen huomisessa jo etukäteen?

  • Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa. Mieti esimerkiksi joka sunnuntai-ilta kuluneen viikon tapahtumia ja kirjoita päiväkirjaasi viisi asiaa, joista olet kiitollinen.

Lähteitä: Terveyskirjasto, Miia Huitti

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?