Nämä kaksi liikettä auttaa niskajumiin – testaa toimistoenkeliä ja jousiampujaa - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Nämä kaksi liikettä voi pelastaa istumatyöläisen pahalta niskajumilta – testaa toimistoenkeliä ja jousiampujaa

Liike vetristää etätyössä jämähtänyttä kroppaa ja tekee hyvää myös aivoille, muistutetaan etätyöläisille suunnatussa hyvinvointikirjassa.

Tauoton näyttöpäätetyö ei tee hyvää niskoille.

14.1. 12:56

Lähtöpassit läppärikyttyrälle! Heipat hartialysylle!

Liike on jumien kanssa tuskailevan istumatyöläisen täsmälääke, joka auttaa myös vaivojen ennaltaehkäisyyn.

– Paikallaanolo päätteen äärellä kuormittaa niskan ja hartioiden lihaksia. Vastalääke: lisää lihasvoimaa – venyttely harvoin riittää! kirjoittavat Kati Boijer-Spoof Heikinheimo ja Riikka Ilmivalta kirjassaan Etätyön hyvinvointiopas (Bazar).

Päätetyö voi myös kiertää olkapäitä eteen sekä kerryttää kireyksiä rintakehän puolelle ja lapojen väliin. Silloin liikettä kannattaa annostella vastalääkkeenä lavoille ja rintakehälle.

– Jumppaliikkeitä sisältävä taukoliikunta paitsi katkaisee työputken myös hoitaa ja ehkäisee kehon kremppoja, kirjoittajat muistuttavat.

Päivän aikana kannattaa pitää sekä lyhyitä mikrotreenejä että pidempiä, noin 10–15 minuutin mittaisia aktivoivia tai tasapainottavia taukotuokioita.

Lue lisää: Saako etätyö paikat jumiin? Ammattilaisten yksinkertainen ohje voi pelastaa kolotukselta

Testaa työn lomassa esimerkiksi näitä kirjassa mainittuja liikkeitä:

Tee yksi tai useampi taukoliike tunnin välein. Varaa mikrotaukoon 1–5 minuuttia.

Lue lisää: Psykologian professori kertoo selkeän syyn, miksi etätyö voi tuntua raskaammalta kuin työpaikalla – asia, jota ei itse aina huomaa

Kotityöt kunniaan

Työn lomassa kannattaa myös nousta seisomaan ja kävellä rivakasti 1–5 minuuttia.

– Pienessä tilassa voit askeltaa eteen, taakse ja sivuille. Anna käsien heilua mukana. Jos mahdollista, tee kerran päivässä vartin rivakka lenkki ulkona, kirjoittajat ohjeistavat.

Vuorotahtinen liike huoltaa selkää, jolle pitkäaikainen istuminen ei tee hyvää.

Arkiaskareistakin saa hyötyä. Aivot saavat silloin lepoa, ja hommien hoitaminen ryöpsäyttää kroppaan mukavan annoksen mielihyvähormoneja. Se voi energisoida.

– Etätyössä voit hyvin tehdä työtehtävien välissä kotitöitä. Yhdessä välissä lajittelet pyykit, toisessa tyhjennät astianpesukoneen ja niin edespäin.

Parasta aivojumppaa

Läsnätyössä sekä aivot että keho saavat luonnostaan taukoja työnteosta.

– Työtä pilkkovat automaattisesti kokoustilojen ja työpisteen väliset siirtymät, lounas- ja kahvitauot sekä kollegoiden keskeytykset, joita on joskus toki liikaakin. Onpa monilla työporukoilla porrashaasteita tai yhteisiä taukojumppakäytäntöjäkin, kirjoittajat sanovat.

Kotikonttorilla työskennellessä siirtymät ovat usein olemattomia. Tauotuskin saattaa unohtua täysin. Tässä piilee etätyön isoin terveysriski. Pitkä paikallaanolo muun muassa haittaa sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa ja voi vaikuttaa tuki- ja liikuntaelinvaivojen syntymiseen.

Työpäivän aikaiset pienet liikuntarupeamat lisäävät sekä työtehoa että hyvinvointia.

Kyse ei ole vain kropasta. Liike on omiaan myös terävöittämään ajattelua. Se on parasta aivojumppaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?