2 helppoa liikettä toimivat, jos olet istunut paljon: hellii ihanasti selkärankaa ja ehkäisee jumeja

Istuma- ja seisomatyöläisen selkä voi mennä helposti jumiin, jos on pitkään paikallaan.

Selkäkipuilun yleinen syy löytyy tavallisesta arjesta. Pahin vihollinen on pitkä paikallaan olo.

28.8.2021 12:00

Tuntuuko selkä työviikon jälkeen tukkoiselta?

Liike on erinomaista lääkettä, kuten sanotaan. Selkä, kuten koko kroppa, tykkää monipuolisesta liikkeestä. Pyöristyksistä, ojennuksista ja kierroista.

Kiertoliikkeet vetristävät selkää tehokkaasti ja edesauttavat selän liikkuvuutta.

Kokeile esimerkiksi tätä kiertoa:

  • Asetu selinmakuulle, jalat yhdessä ja polvet koukussa, kädet hartiatasolla t-asennossa.

  • Kierrä jalkoja ja keskivartaloa puolelta toiselle hallitusti rauhalliseen tahtiin.

  • Pidä yläselkä ja lapaluut tiiviisti alustassa koko ajan.

  • Toista 5–10 kertaa/puoli.

Lue lisää: Jos työtuolilla istuu tuntitolkulla selkä pyöreänä, lihaksissa on jatkuva venytys – silloin keho kaipaa vastaliikettä: kokeile näitä

Kokeile myös pyöristystä

Selän kierrot sopivat myös aamuihin. Muutama vetreyttävä liike ehkäisee selän jumeja ja tekee päivän alusta notkeamman.

Kierron lisäksi voi tehdä vaikka pyöristystä.

  • Asetu konttausasentoon.

  • Pyöristä selkää kuvittelemalla, että käännät häntäluuta jalkojen väliin niin, että alaselkä pyöristyy. Työnnä samalla käsillä lattiaa vasten ja pyöristä myös yläselkä. Käännä vielä leukaa kohti rintaa, jotta niska pyöristyy.

  • Notkista selkää kääntämällä lantiota vastakkaiseen suuntaan ja työntämällä rintakehää eteenpäin niin, että sekä ala- että yläselkä kaartuvat notkolle. Ojenna vielä niska kääntämällä katse suoraan eteenpäin.

  • Pyöristä ja notkista selkää vuorotellen rauhalliseen tahtiin.

  • Toista yhteensä 10 kertaa.

Vähäinen liikunta ja passiivinen elämäntapa heikentävät liikkuvuutta. Etenkin selän rintarangan kiertoliikkuvuus heikkenee herkästi.

Yleinen aktiivisuus sekä monipuolinen päivittäinen liikunta ovat parhaat keinot kohentaa ja ylläpitää liikkuvuutta.

Liikkuvuutta lisääviä harjoitteita voi tehdä vaikka päivittäin, myös palauttavina liikkeinä esimerkiksi työpäivän lomassa tai kotona työpäivän jälkeen.

Lue lisää: Onko selkä kireä ja kipeä? 5 lempeää liikettä, jotka auttavat tehokkaasti

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?