Vaivaavatko työasiat mieltäsi lomallakin? 4 tapaa päästä irti jatkuvasta huolikierteestä - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Vaivaavatko työasiat mieltäsi lomallakin? 4 tapaa päästä irti jatkuvasta huolikierteestä

Uusi kirja antaa vinkkejä palautumiseen ja henkisen hyvinvoinnin lisäämiseen.

Rentoutuminen saattaa olla erityisen tärkeää juuri silloin, kun siihen ei tunnu olevan aikaa.

20.7. 14:22

Pyöriikö mielessäsi jo loman loppuminen? Vai onko työmietteiltä vaikea saada rauhaa lomallakaan? Tuleeko jokin vaikea elämäntilanne koko ajan mieleen?

Jos omista ajatuksista ei saa välillä päästyä irti, ei myöskään pääse rentoutumaan, muistuttaa työyhteisövalmentaja, mindfulness-ohjaaja Anu Iisakkila kirjassaan Menolippu mielenrauhaan - kuusi avainta henkiseen hyvinvointiin (Otava).

Irrottautuminen ja rentoutuminen ei ole aina helppoa. Omaa palautumista on nykypäivänä helppo sabotoida itse: pienenkin hiljaisen hetken koittaessa käsi tarttuu herkästi älypuhelimeen. Bussin ikkunasta ei tuijotella ohi lipuvia maisemia vaan kännykän ruutua. Aivot ovat jatkuvasti työssä.

Työstä irtautuminen vaikuttaa myös uneen

Tutkimustieto tukee Iisakkilan mukaan vahvasti sitä, että irrottautumisella on lukuisia myönteisiä vaikutuksia. Ne, jotka pystyvät irtautumaan työstään henkisesti työajan ulkopuolella, kokevat työssään vähemmän uupumusta. Työstä irrottautuminen lisää myös tyytyväisyyttä omaan elämään sekä vähentää muun muassa univaikeuksia.

– Ajatusmyrsky voi nousta äkkiarvaamatta ja riehua mielessämme kuin linkousasentoon jämähtänyt pyykkikone. Tällöin emme vapaa-ajallakaan rentoudu ja palaudu, vaan kuormittuminen jatkuu. Onneksi emme ole aseettomia tilanteenne edessä, vaan pystymme halutessamme ottamaan askeleita kohti tasapainoa olosuhteista huolimatta, Iisakkila kirjoittaa.

Ajatusmyrsky voi nousta äkkiarvaamatta ja riehua mielessämme kuin linkousasentoon jämähtänyt pyykkikone. Tällöin emme vapaa-ajallakaan rentoudu ja palaudu, vaan kuormittuminen jatkuu.

Milloin olet viimeksi pysähtynyt nauttimaan ihan vain nykyhetkestä?

4 askelta irrottautumiseen

Käytännössä irrottautuminen tarkoittaa huomion siirtämistä tietoisesti hyvinvointia tukeviin asioihin.

Iisakkila antaa kirjassaan esimerkiksi nämä neljä vinkkiä:

  1. Pysähdy ja tiedosta oma tilanteesi. Jännittääkö sinua esimerkiksi jokin nopeasti lähestyvä deadline?

  2. Hengitä tietoisesti. Vaikka päässäsi olisi käynnissä oikea huolinäytös, keskity hetkeksi hengitykseesi. Hengitä 3-5 kertaa rauhallisesti sisään ja ulos niin, että suljet huomiokentästäsi pois kaiken muun.

  3. Hyväksy asia – on se sitten stressaava työtilanne, uhkaava pandemia tai terveys- tai ihmissuhdehuoli. Ikävä asia ei lakkaa olemasta ikävä, vaikka työntäisit pääsi pensaaseen. Sen sijaan kun myönnät asian olemassaolon, tarkastelet sitä ja hengität sen äärellä, huolen voima voi menettää otettaan. Elämä on väistämättä sekä varjoa että valoa. Joskus tarpeen voi olla myös ammattilaisen apu.

  4. Puhu itsellesi rauhoittavasti. Iisakkila kertoo, että hän lohduttaa vaikean paikan tullen itseään sanomalla yksinkertaisesti että ”tämäkin menee jossain vaiheessa ohi”. Ikävän asian vatvominen voi vain pudottaa entistä matalampiin tunnelmiin.

Rauhallinen hengitys aktivoi parasympaattista hermostoamme, joka rauhoittaa kehoa ja mieltämme. Rauhallisesta ja kirkkaasta mielestä käsin on helpompi ottaa seuraava askel.

Kiireestä nyt-hetkeen

Onko huomiosi siinä, mitä sinulta puuttuu vai siinä, mitä sinulla on?

Iisakkila kannustaa suuntaamaan huomion nykyhetkeen. Siihen, miten hengittää, liikkuu tai vaikka miten kohtaa luonnon tai rakkaat ihmiset. Jos ei ole läsnä, elämä menee helposti suorittamiseksi.

Nykyhetkeen ankkuroituminen voi olla yksinkertaisesti esimerkiksi sitä, että tuot huomion tietoisesti hengitykseesi. Tai kuljet luonnossa sellaista reittiä, että et voi ajatella mitään muuta. Tai tanssit villisti lempibiisi tahtiin, upotat kädet multaan tai nautit taiteesta.

Läsnäolo hetkessä antaa Iisakkilan mukaan uudenlaista vapautta mielen ylivallasta. Se auttaa kohtamaan vaikeitakin tunteita, jolloin ne voivat vapauttaa otteestaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?