Vain yksi sana voi saada sinut nukahtamaan – ja 6 muuta keinoa parempaan uneen valoisina ja lämpiminä öinä

Univaikeuksia ilmaantuu tutkitusti eniten juuri kesällä.

Unen kannalta paras makuuhuone on hiljainen, pimeä ja viileä, mutta kesä tekee tästä vaikeaa.

5.7.2021 19:00

Oletko kokeillut niin kutsuttua pysäytyssanaa, kun uni uhkaa karata?

Tekniikan neuvovat kokeneet uniterapeutit Anna-Mari Aronen ja Susan Pihl teoksessaan Unentaidot – Löydä uni ilman lääkkeitä (Duodecim).

– Jos sinulla on toistuvia ajatuksia mielessäsi, ajatusten sinkoilemisen estämiseksi voidaan käyttää pysäyttävää sanaa, Aronen ja Pihl kertovat.

Tekniikka toimii parhaiten silloin, kun päässä pyörii merkityksettömiä ja satunnaisia ajatuksia – esimerkiksi illalla nukkumaan mennessä tai keskellä yötä herätessä.

Uniterapeutit neuvovat valitsemaan ajatukset pysäyttäväksi sanaksi jonkin itselle täysin merkityksettömän sanan.

Hyviä esimerkkejä ovat sanat ”ja”, ”että” ja ”mutta”.

– Sanan pitää olla merkityksetön, joten kun toistat sanaa, sillä ei saa olla mitään vaikutusta tunteisiisi, kirjassa kerrotaan.

Tee näin:

■ Toista valitsemaasi pysäytyssanaa (ja, että, mutta) päässäsi noin kahden sekunnin välein silmät suljettuina.

Älä sano sanaa ääneen, mutta muodosta sana suussasi äänettömästi lausuen.

■ Jatka toistoja noin viidestä kymmeneen minuuttia.

Jos heräät yöllä, aloita pysäytyssanan käyttö heti, jotta se tukkii ajatukset ennen kuin virkistyt liikaa.

Tekniikka toimii siksi, että pysäyttävän sanan käyttö estää ajatusten tunkeutumisen tajuntaan – ihminen ei voi ajatella ja lausua sanoja samanaikaisesti.

Univaikeuksia ilmaantuu eniten kesällä

Erityisen vaikeaa nukahtaminen voi olla valoisina ja kuumina kesäöinä.

– Suomalaistutkimuksen mukaan univaikeuksia ilmaantuu eniten juuri kesällä, kertoi aiemmassa jutussamme Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Timo Partonen.

Lue lisää: 10 keinoa parempaan uneen valoisina öinä: melatoniini ei auta, jos sitä ottaa väärin

Totuttele unimaskin käyttöön, jos makuutilassa ei ole pimennysverhoja.

Unen kannalta paras makuuhuone on hiljainen, pimeä ja viileä, mutta kesä tekee tästä vaikeaa.

– Huonetta ei välttämättä saa riittävän pimeäksi, minkä lisäksi sitä voi olla vaikea tuulettaa kunnolla. Jos viilentääkseen oloaan avaa ikkunan, huone ei ehkä ole enää hiljainenkaan, sanoo psykiatrian erikoislääkäri Antti-Jussi Ämmälä Terveystalon tiedotteessa.

Yksi hankalimmista ongelmista monessa kodissa kesällä on kuumuus.

– Jos makuuhuonetta ei tuulettamalla saa tarpeeksi viileäksi, yksi vaihtoehto on siirtyä tilapäisesti nukkumaan johonkin viileämpään paikkaan kotona, Ämmälä sanoo.

– Illan tukaluutta voi torjua myös pitämällä makuuhuoneen sälekaihtimet päiväsaikaan kiinni, jolloin huone ei kuumene yhtä voimakkaasti. Peitto kannattaa vaihtaa kevyempään versioon ja lisäviilennyksen tarpeessa voi kokeilla myös tyynyliinan pakastamista juuri ennen nukkumaanmenoa

Jos kesä valvottaa, Antti-Jussi Ämmälä antaa 6 vinkkiä parempaan uneen kesällä:

Näin nukut paremmin

1. Hanki makuuhuoneeseen pimennysverhot tai totuttele käyttämään unimaskia.

2. Viilennä tila mahdollisimman hyvin: tuuleta, pidä kaihtimet suljettuina päiväsaikaan ja siirry tarvittaessa muualle nukkumaan.

3. Pidä unirytmistä kiinni myös lomalla. Jos kuitenkin vaihdat rytmiä, palaa arkirytmiin ajoissa ennen loman loppumista.

4. Harrasta liikuntaa.

5. Vältä runsasta alkoholinkäyttöä.

6. Tahdista sisäistä kelloasi hakeutumalla iltaisin pimeään tai kokeilemalla tarvittaessa melatoniinilisää.

Lähteet: Anna-Mari Aronen & Susan Pihl: Unentaidot – Löydä uni ilman lääkkeitä (Duodecim, 2020), Terveystalo.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?