Miksi sääreen sattuu juoksun tai pitkän kävelyn jälkeen? Saatat kärsiä tyypillisestä vaivasta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Miksi sääreen sattuu juoksun tai pitkän kävelyn jälkeen? Saatat kärsiä tyypillisestä vaivasta

Säärikivut, eli niin kutsutut ”penikat” – voivat johtua uudenlaisesta rasituksesta.

Penikkatauti johtuu yleensä säären etu-ulkopuolella olevan lihasryhmän kipeytymisestä.

14.5. 11:06

Poikkeusaika ja kauniit kevätpäivät saavat innostumaan kävelystä. Ehkä tekemään muutamia juoksupyrähdyksiäkin.

Lopputulema saattaa olla ikävä säärikipu – niin sanottu penikkatauti.

Puhekielessä penikkataudiksi kutsutaan eri puolille säärtä ilmaantuvia kipuja. Varsinainen penikkatauti tuntuu tyypillisesti kipuna säären sisäsyrjällä, mutta oireita voi olla myös säären etuosassa.

– Penikkatauti on juoksijalle hyvin tyypillinen rasitusvamma. Se voi alkaa vaivata äkillisesti tai olla toistuva riesa, kertoo fysioterapeutti Jari Kinnunen Terveystalon tiedotteessa.

Toinen tai molemmat sääret voivat kipeytyä äkillisesti, kun liikkumisessa tapahtuu muutos. Jaloissa ei välttämättä ole mitään varsinaista vikaa vaan kiputila aiheutuu uudenlaisesta lihasrasituksesta.

– Säärten lihakset kipeytyvät, kun innostuu tekemään jotain, mitä ei ole aikoihin tai koskaan tehnyt. Kun hiihtoa tai jääkiekkoa talvella pelannut alkaa kevään tullen yhtäkkiä juosta, terveenkin kudoksen rakenne voi reagoida. Myös vääränlaiset juoksukengät tai juoksualustan vaihtaminen esimerkiksi nurmikosta asvaltiksi voi aiheuttaa vaivoja, Kinnunen kertoo.

Kivut voivat juontaa juurensa myös vääränlaisesta juoksutekniikasta.

Liikkumisen muutoksesta aiheutuneet kivut paranevat tavallisesti levolla ja kevennetyllä harjoittelulla.

Mikäli kipu ei poistu parin viikon levolla ja muita lajeja harrastamalla, kannattaa suunnata fysioterapeutille. Ammattilainen osaa tutkia, onko askellus kunnossa.

Ehkäise ja hoida penikoita näin

Penikkatautia voi ehkäistä alaraajojen ja keskivartalon lihaksiston vahvistamisella, venyttelyllä ja hieronnalla.

Kunnollisten, omaan askellukseen sopivien juoksukenkien valinta on tärkeää.

Hoida äkillisesti kipeytyneitä sääriä näin:

  • Lepää ensialkuun.

  • Harrasta muita lajeja.

  • Akuutissa vaiheessa voit käyttää tulehduskipulääkkeitä ja kylmähoitoa.

  • Palaa juoksun pariin rauhassa kun kipu on poistunut.

Jos kipu on kovaa tai on syytä epäillä rasitusmurtumaa tai lihasrepeämää, lääkärikäyntiä ei kannata jäädä odottelemaan.

Lähteitä: Terveystalo, Terveyskirjasto

Vinkit juoksijalle – aloita maltillisesti

  • Liiku monipuolisesti.

  • Aloita uuden lajin harjoittelu maltillisesti.

  • Hanki askellukseesi sopivat juoksukengät.

  • Tee alaraajan optimaalista linjausta ohjaavia harjoitteita. Apua ja ohjeita saat askellukseen perehtyneeltä fysioterapeutilta.

  • Huolla lihaksia venyttelemällä ja hieronnalla.

  • Lepää tarpeeksi.

  • Kovien tai toistuvien kipujen iskiessä selvitä niiden syy.

Lähde: Terveystalo

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?