Jos työtuolilla istuu tuntitolkulla selkä pyöreänä, lihaksissa on jatkuva venytys – silloin keho kaipaa vastaliikettä: kokeile näitä - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Jos työtuolilla istuu tuntitolkulla selkä pyöreänä, lihaksissa on jatkuva venytys – silloin keho kaipaa vastaliikettä: kokeile näitä

Selkä tykkää monipuolisuudesta: kiertämisestä, ojentamisesta ja pyöristyksestä.

Istumisen tauottaminen tekee hyvää selälle.­

12.4. 16:30

Tavanomaiset selkäkrempat johtuvat useimmiten liikkeen puutteesta. Etenkin samassa asennossa pysymisestä – kuten tietokoneen äärellä nököttämisestä ilman taukoja.

Kun on kauan paikallaan, kudosten ravinnon eli hapen saanti heikkenee. Se voi ilmetä lihaksissa myös väsymyksen tunteena.

Selkä, kuten koko kroppa, tykkää monipuolisesta liikkeestä.

Jos esimerkiksi työtuolissa istuu tuntitolkulla selkä pyöreänä, lihaksissa on jatkuva venytys. Silloin keho kaipaa vastaliikettä eli ojennusta.

Etenkin erilaiset kierrot ja pyöristykset tuppaavat jäämään monelta vähiin.

– Jos selkää ei pyöristä, käyttää alle puolta koko liikelaajuudesta. Silloin selkä tottuu siihen, eikä ole ihme, että selkä alkaa kiristellä ja kiukutella, fysioterapeutti Peetu Lehmus sanoi jutussamme.

Kiertäminen poistaa Lehmuksen mukaan parhaiten painetta nikamilta ja edesauttaa selän liikkuvuutta.

Kokeile lempeää selkäjumppaa

Kokeile alla olevia liikkeitä.

Voit tehdä liikkeitä esimerkiksi kevyellä painolla tai kepillä vaikka päivittäin. Tee 1–3 kertaa 10–20 toistoa.

Suuremmalla vastuksella kertoja voi olla yhdestä kolmeen viikossa 3–4 kertaa 8–12 sarjoja. Kuitenkin niin, että liike tuntuu hallitulta ja hyvältä.

Jalkojen kierto

Vartalon taivutus

Selän pyöristys

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?