Kaksi äärimmäisen helppoa asentoa, jotka rentouttavat kehoa ja mieltä – kokeile näitä ja huomaa kierrosten laskevan - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Kaksi äärimmäisen helppoa asentoa, jotka rentouttavat kehoa ja mieltä – kokeile näitä ja huomaa kierrosten laskevan

Restoratiivisesta joogasta juurensa juontavat asennot voivat elvyttää ja rentouttaa kehoa ja mieltä.

Joogassa voidaan käyttää apuvälineinä muun muassa vilttejä, tyynyjä ja joogatiiliä.­

22.1. 16:10

– Nyky-yhteiskunnassa toimeliaisuudesta on tullut jopa ihmisarvon mittari. Jatkuva kiire, täyteen ahdettu kalenteri ja ulkoiset saavutukset ovat merkkejä menestyksestä. Sen sijaan pelkällä olemisella ei tunnu olevan arvoa, sillä se ei tuota mitään näkyvää. Siitä ei saa rahaa, lihaksia eikä edustavia kuvia sosiaaliseen mediaan.

Näin kirjoittaa joogaohjaaja ja -kouluttaja Kirsi Saivosalmi kirjassaan Levon vallankumous (Tammi).

Luonnollisen elämänrytmin perusta on Saivosalmen mukaan kuitenkin toiminnan ja olemisen vuorottelu.

– Kun tankkaat voimia ajoissa, jo ennen niiden ehtymistä, säästyt loppuunpalamiselta ja pitkältä toipumiselta. Lepääminen on viisauden, ei laiskuuden merkki, Saivosalmi kirjoittaa.

Saivosalmi puhuu kirjassaan etenkin restoratiivisen joogan puolesta. Siinä keho tuetaan erilaisten välineiden avulla rentouttavaan asentoon 5–20 minuutiksi.

Restoratiivisen joogan luvataan muun muassa elvyttävän voimavaroja, ehkäisevän uupumusta ja stressiä sekä syventävän itsetuntemusta.

Restoratiivista joogaa voi harjoittaa asentosarjoina tai tehdä vaikka yhden asennon kerrallaan. Esimerkiksi arki-iltaan sopii Saivosalmen mukaan kymmenen minuutin asento, jota varten kehoa ei tarvitse tukea yksityiskohtaisesti ja runsain välinein.

Poimimme kirjasta kokeiltavaksi kaksi lempeää asentoa.

Jalat tuolille

Kun nostat jalat tuolille, alaselkä ja lonkankoukistajat rentoutuvat. Asento voi myös virkistää jalkoja pitkän seisomisjakson tai lenkin jälkeen.

Jalkojen rentouttamiseksi voit lisätä säärien päälle huovan. Jos pohkeet puutuvat, pehmusta tuolin istuin huovalla ja käännä pohjelihaksia sivuille päin.

  1. Laskeudu selinmakuulle ja nosta sääret tuolille, lantion leveydelle. Polvitaipeet tulevat tuolin reunaa vasten, sääret vaakatasoon ja reidet kaltevaan kulmaan. Käännä pohjelihaksia sivuille tuolin reunoja päin.

  2. Pane pään alle tyyny, joka yltää myös niskan ja hartioiden yläosan alle. Pidennä niska. Anna leuan rentoutua hieman kohti rintaa.

  3. Lisää peitto ja silmätyyny. Levitä käsivarret sivuille ja laske kämmenet ja ranteet tyynyjen päälle.

  4. Poistu asennosta hitaasti kyljen kautta. Jää istumaan ja aistimaan asennon vaikutuksia

Eteentaivutus istuen

Asento avaa takareisiä ja selkää, mutta ei tähtää venytykseen. Otsan tukeminen tuolille tyynnyttää hermostoa.

Kokeile tätä, jos käyt ylikierroksilla tai kaipaat rentoutusta lantioon ja vatsaan.

  1. Istu tuolin eteen ja ojenna jalat sivuille. Pyöritä kahdesta huovasta samankokoiset rullat ja laita ne polvitaipeiden alle. Voit istuutua tyynylle, jos keho tuntuu jäykältä. Pehmeä matto tuo mukavuutta herkille kantapäille.

  2. Pehmusta tuoli huovalla. Levitä perustaitoksella oleva huopa selkään munuaisten kohdalle tuomaan rentoutusta.

  3. Nojaa eteen ja laske kädet tuolin istuimelle tai rennosti jaloille. Laske otsa tuolille. Jos joudut koukistamaan niskaa voimakkaasti, lisää tyyny otsan alle korokkeeksi. Anna leuan rentoutua ja otsan ihon työntyä hieman kohti kulmakarvoja.

  4. Laita niskalle silmätyyny rauhoittavaksi painoksi. Niska ja selkäranka saavat pehmentyä loivaksi kaareksi, hartiat ja lavat rentoutua sivuille. Salli vatsan myötäillä hengityksen liikettä.

  5. Poistu asennosta hitaasti ja jää aistimaan sen vaikutuksia istuma- tai makuuasentoon

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?