Meni pitkään ennen kuin Leeni Viio ymmärsi, että ikävät oireet johtuivat liiallisesta karkin syömisestä – yhdellä muutoksella valtava vaikutus

”Jos karkkia ei ollut saatavilla, kaivoin kaapista sokeripaloja” – ravintoneuvoja Leeni Viio kertoo kirjassaan suhteestaan sokeriin ja auttaa muita selättämään makeanhimon.

Kymmenen vuotta sitten karkkipussi oli Leeni Viion jokapäiväinen kaveri, kunnes hän löysi elämäntavan, jota makeanhimo ei enää hallitse.

7.1.2021 8:10

Makeanhimo nosti kunnolla päätään yläasteella, jolloin parin sadan gramman karkkipussi oli Leeni Viiolle aivan tavallinen osa jokaista arkipäivää.

– Jos karkkia ei ollut saatavilla, kaivoin kaapista sokeripaloja. Jokapäiväisen karkkiannoksen päälle tulivat viikonloppuherkut, joita hamstrasimme lähikaupasta parin kaverin kanssa. Usein pidimme herkkuillan, jolloin ostoskoriin päätyi valtava määrä irtokarkkeja, suklaalevy, paketillinen jätskiä ja 1,5 litran limsapullo. On helppo arvata, kuinka huono olo mässäilyn lopussa odotti, Viio kertoo uudessa kirjassaan Eroon makeanhimosta – Näin vapaudut sokerikoukusta (Atena)

Viio on makeanhimoon perehtynyt diplomiravintoneuvoja, sosiologi ja tuleva ravintoterapeutti.

Kun ikää tuli lisää, Viion meno sokerin kanssa rauhoittui hieman.

– Rakkauteni irtokarkkeihin piti kuitenkin pintansa, ja pussin ostettuani se tyhjeni vanhaan tapaan alta aikayksikön. Edelleenkään en osannut lopettaa ennen kuin vatsaa kivisti ja makea puistatti. Samaan aikaan kärsin muun muassa suolisto- ja uniongelmista sekä levottomasta ja stressaantuneesta olosta.

Sokerinhimo voi saada ihmisestä otteen, eikä tilannetta helpota se, että makeita herkkuja on tarjolla kaikkialla.

Meni pitkään ennen kuin Viio ymmärsi, että oireet olivat yhteydessä liialliseen sokerin syömiseen.

Sokerista Viio pääsi eroon vasta kun hän lopetti lakot ja oivalsi, että itsekurin vimmalla sokerista on vaikea päästä eroon. Mikäli sokerista haluaa irtautua, tarvitaan makeanhimon sammuttamista. Se merkitsee sekä ruokavalion että omien tapojen ja ajatusten muokkaamista.

– Kyse ei ole raudanlujasta itsekurista (kuten usein luullaan), vaan makumieltymysten muuttumisesta ja oivalluksesta, ettei hetken sokerihumala ole sitä nautintoa, jota haluan. Herkuttelen siis edelleen, mutta herkut ovat vaihtuneet ja siten myös olotila herkuttelun jälkeen, Viio kirjoittaa.

Makeanhimoon vaikuttavat sekä biologia että yksilölliset asiat, kuten syömistottumukset, tiedon puute, opitut makumieltymykset, tavat, addiktioalttius, rajoittavat uskomukset, oikutteleva suolisto, stressi, kiire ja väsymys. Moneen asiaan voi pyrkiä itse vaikuttamaan.

Kun sokerista on päässyt irti, saattaa huomata, että pienempi määrä makeaa riittää ja että luontaisesti makeat herkut maistuvat paremmilta kuin äkkimakeat sokeripommit.

Sokerin jättämisen hyödyt

Ravitsemussuositusten mukaan lisätyn sokerin osuus saisi olla 10 prosenttia päivittäisestä energiansaannista. Käytännössä se tarkoittaa aikuisella noin 50 grammaa.

Väestötutkimuksissa on nähty, että runsas sokerin käyttö on muun muassa tyypin 2 diabeteksen riskitekijä. Osana epäterveellistä länsimaista pikaruokavaliota sokeri nostaa myös maksan rasvapitoisuutta.

Liian sokerin karsiminen siis kannattaa.

Kymmenen vuotta sitten karkkipussi oli Leeni Viion jokapäiväinen kaveri, kunnes hän löysi elämäntavan, jota makeanhimo ei enää hallitse.

Leeni Viio listaa kirjassaan hyötyjä, joita voi saada, kun ruokavaliosta karsii turhat sokerit ja muut raffinoidut hiilihydraatit sekä niitä sisältävät elintarvikkeet.

Tällöin elimistössä voi Viion sanoin käynnistyä reaktioita, joiden myötä:

  • maksaan ja vatsaonteloon jämähtänyt rasva alkaa sulaa

  • kroonisesti korkealla olevat verensokeri ja verenpaine laskevat

  • hyvä kolesteroli nousee

  • veren triglyseridi-arvo alenee

  • matala-asteinen tulehdus hiljenee

  • insuliiniherkkyys paranee

  • suoliston mikrobisto tasapainottuu

  • iho tuntuu kimmoisammalta

  • hallitsemattomat nälkäkohtaukset vähenee

  • unenlaatu paranee

  • hammasterveys kohenee

  • makeanhimo väistyy

Kirjassa sokerittomuudella tarkoitetaan ensisijaisesti lisätyn sokerin välttämistä. Sokerin korvaamista hunaja- tai taatelivuorella Viio ei myöskään suosittele.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?