Lääkäri kertoo tavallisen kävelyn uskomattomat hyödyt – näiden 4 vakavan sairauden riski pienenee - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Lääkäri kertoo tavallisen kävelyn uskomattomat hyödyt – näiden 4 vakavan sairauden riski pienenee

Päivittäinen kävelytavoite saa aikaan merkittäviä muutoksia terveydessä, sanoo lääkäri.

Kävely itsessään tuo valtavasti terveyshyötyjä, ja monelle liikuntaa aikaisemmin harrastamattomalle se toimii myös porttina aktiivisempaan elämään.

6.1. 14:00

Liikunta on terveyden tärkeä tukipilari, ja jos olisi valittava yksi tapa, jolla liikunnan lisääminen kannattaa aloittaa, se olisi ehdottomasti kävely.

Näin kirjoittaa brittiläinen BBC:n aamutelevision asiantuntijalääkäri Rangan Chatterjee uutuuskirjassaan Terveys tasapainoon – 4 avainta parempaan elämään (Gummerus).

Chatterjeen mukaan terveydessä on neljä peruspilaria – ravinto, liikunta, uni ja rentoutuminen – ja tavoitteena on saavuttaa tasapaino näiden osa-alueiden välille.

”Saa aikaan merkittäviä muutoksia”

Brittilääkäri suosittelee kirjassaan tuttua tavoitetta: pyri kävelemään vähintään 10 000 askelta joka päivä.

Tavoitetta on toisinaan kritisoitu siitä, ettei se oikeastaan perustu mihinkään, ja myös Chatterjee myöntää, että se on mielivaltaisesti laadittu – mutta siitä huolimatta erittäin hyödyllinen.

– Kymmenentuhatta askelta päivässä saa aikaan merkittäviä muutoksia.

Lääkäri huomauttaa, että jos pystyt ensin lisäämään askeleitasi 10 000:een, sen myötä myös muun liikunnallisuuden lisäämisestä tulee paljon helpompaa.

– Monelle liikuntaa aikaisemmin harrastamattomalle kävely toimii porttina uuteen aktiivisempaan elämään.

Nämä ovat kävelyn hyödyt

  1. Alzheimerin taudin riski pienenee

  2. Syöpäriski pienenee

  3. Henkinen hyvinvointi paranee

  4. Elämänlaatu paranee

  5. Sydäninfarkti- ja aivohalvausriski pienenee

  6. Tyypin 2 diabeteksen riski pienenee

Lähes jokainen potilas on pystynyt tähän

Lääkäri sanoo tietävänsä, että 10 000 askelta kuulostaa hirvittävän suurelta määrältä – mutta vastaanotollaan hän on nähnyt, että todellisuudessa sen toteuttaminen ei ole vaikeaa.

– Tunnen monia, jotka eivät päivän aikana tee juuri mitään mutta silti onnistuvat kasaamaan pari tuhatta askelta.

Tuhat askelta vaatii vain noin kymmenen minuutin kävelyn.

– Jos pystyt kävelemään ongelmitta, pystyt kyllä saavuttamaan tavoitteen. Lähes jokainen vastaanotolleni tullut potilas on pystynyt siihen, oli sitten kyse 20- tai 80-vuotiaasta.

Yksi pieni muutos voi tehdä valtavan eron

Chatterjee suosittelee askelmittarin hankkimista. Mittari laskee myös ne askeleet, jotka älypuhelimen laskurista jäävät puuttumaan.

Lääkäri kertoo omasta arjestaan esimerkin, miten pieni muutos teki valtavan eron päivän askelmäärään.

Hän sanoo olevansa työpaikallaan yksi harvoista, joka ei käytä kuulutusjärjestelmää potilaiden kutsumiseen. Hänestä on kohteliaampaa mennä itse odotushuoneeseen – ja samalla hänen on pakko nousta tuolista.

– Edellisessä työpaikassani Oldhamin terveysasemalla nousin tuolistani joka kymmenes minuutti, kävelin 20 sekuntia odotushuoneeseen, ja sitten 20 sekuntia potilaan kanssa takaisin vastaanottohuoneeseen. Tästä kertyi päivän aikana lähes puoli tuntia kävelyä eli 3 000 askelta, ja siihen tarvittiin vain yksi muutos rutiineihin.

Ehtisitkö kävelylle aamuisin?

Lisähyötyä saat, jos pystyt toteuttamaan kävelytavoitteestasi suuren osan jo aamulla.

– Eräässä hiljattain julkaistussa tutkimuksessa todettiin, että kirkkaalle aamuvalolle altistuminen on yhteydessä alhaisempaan painoon.

Vaikka talviaikana kirkkaudesta voi vain haaveilla, Chatterjee huomauttaa, että harmaimpanakin päivänä ulkona altistuu kuitenkin enemmän valolle kuin sisällä.

Valon yhteys painoon selittyy kehon luontaisilla vuorokausirytmeillä.

– Valolle altistuminen on perusmekanismi, jonka avulla sisäiset vuorokausirytmit pysyvät ajassa ja toimivat oikein.

Samalla tulet parantaneeksi myös lepoa ja palautumista, sillä oleskelu ulkona luonnollisessa päivänvalossa on yksi parhaista keinoista edistää hyvää unta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?