Kiusaako kireä alaselkä? Rentouttava lepoasento voi tuoda helpotusta jo muutamassa päivässä - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Kiusaako kireä alaselkä? Rentouttava lepoasento voi tuoda helpotusta jo muutamassa päivässä

Selkä tykkää liikkeestä, mutta myös hellivistä lepoasennoista.

25.12.2020 10:00

Tuntuuko alaselkä päivästä toiseen tikkuiselta ja kireältä, kipeältäkin?

Kireyden tunnetta alaselässä voi alkaa helpottaa jo muutamassa päivässä.

Kokeile selän lepoasennossa makaamista.

  • Asetu makuulle ja pistä polvien alle tyyny/tyynyjä. Voit myös maata kyljelläsi.

  • Pötkötä asennossa noin 10–15 minuuttia kerrallaan.

  • Kolmas tapa on se, että makaat lattialla ja nostat jalat ylös tuolille/jakkaralle.

Selkäliiton mukaan lepoasennot lepuuttavat selkää sekä lievittävät kivun ja paineen tunnetta.

Selkä tykkää liikkeestä

Alaselkäkipu on tavallinen vaiva. Lyhytkestoinen alaselkäkipu helpottaa usein itsekseen.

Keskivartalon lihasten vahvistaminen sekä säännöllinen liikkuvuusharjoittelu ja kuntoliikunta ovat hyviä keinoja ehkäistä ja hoitaa alaselkäkipuja.

  • Katso muutama hyvä liike-esimerkki oheiselta videolta!

Liikkumattomuus heikentää lihaksia ja selän rakenteita, mikä voi lopulta pitkittää selkäkipua.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?