Pystytkö tekemään täyden liikeradan askelkyykyn? Tähän asentoon pitäisi päästä - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Pystytkö tekemään täyden liikeradan askelkyykyn? Tähän asentoon pitäisi päästä

Askelkyykkytestissä pärjääminen kertoo liikkuvuudesta, kehonhallinnasta ja voimasta.

30.11.2020 16:01

Pystytkö täyden liikeradan askelkyykkyyn?

  • Katso yllä olevalta videolta ohjeet liikkeeseen ja kokeile!

Tämä testi on hyvä tehdä verrytellyllä keholla, joten tee alkuun muutamia jalkaheilureita eteen ja taakse sekä sivusuunnassa.

Asetu sitten lantionlevyiseen haaraan hyvässä ryhdissä, astu pitkähkö askel eteen ja lähde liukumaan alaetuviistoon kuin liukuportaissa. Tavoitteena on päästä tässä askelkyykyssä täyteen liikerataan siten, että pohje ja takareisi koskettavat ja kantapää pysyy maassa.

Lantion suunta pysyy eteenpäin, selkä on suorana ja takajalan polven koukistus minimoidaan. Huomioi, että etujalan polvi liikkuu samaan suuntaan kuin varpaat osoittavat. Polvi saa mennä varvaslinjan yli – se on luonnollista eikä lainkaan haitallista.

Nouse ylös pakaran ja reiden voimalla. Tämä on täyden liikeradan askelkyykky. Kokeile myös toisella jalalla.

Miten meni?

Yleensä ihmisillä alkaa kiristää takajalan lonkankoukistajassa, ennen kuin ihan alas päästään, ja se on aivan normaalia. Harvoin kun arjessa tulee käytettyä alavartaloa täysillä liikeradoilla.

Jos taas onnistuit, niin hienoa! Se kertoo, että tasapainosi ja alavartalon liikkuvuutesi on hyvällä mallilla ja kehonhallintaa ja voimaa riittää mainiosti arkiaskareisiin.

Näin treenaat

Jos haluaisit kehittää näitä ominaisuuksia, voit helpottaa liikettä laittamalla etujalan alle jonkin korokkeen ja madaltamalla sitä hiljalleen treeni treeniltä. Esimerkiksi porras tai tukeva matala jakkara toimivat hyvin. Lopulta tarvitset ehkä enää vain ison kirjan jalan alle. Tasapainoa helpottamaan voit käyttää aluksi keppiä lisätukena.

Treenaa täyden liikeradan askelkyykkyä joka toinen päivä kymmenisen toistoa per jalka kahteen kertaan, niin alat tuntea muutoksia liikkuvuudessa, voimassa ja kehonhallinnassa!

Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä liikunnanohjaaja ja hyvinvointivalmentaja Sohvi Ollila antaa monipuolisesti vinkkejä liikkumiseen ja arjen hyvinvointiin. Työssään Sohvi auttaa ihmisiä innostumaan liikunnasta ja oivaltamaan pienten muutosten tuomat suuret tulokset.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Tämä treeni voi kuulostaa helpolta, mutta teho yllättää! Kokeile kotona

4 liikettä, jotka haastavat koko kehoa – tuoli on yllättävän tehokas treeniväline kotona

Kaipaatko tehokkaampaa kotitreeniä? Pt näyttää 5 liikettä, joilla saat koko kropan treenattua kahvakuulalla

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?