Yleisin syy makeanhimoon on hyvin yksinkertainen – olisi myös helposti korjattavissa - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Yleisin syy makeanhimoon on hyvin yksinkertainen – olisi myös helposti korjattavissa

Makeanhimoa ei tarvitse yrittää sammuttaa kokonaan, mutta sitä voi hillitä.

Vetävätkö herkut puoleensa iltaisin?­

26.11.2020 16:03

Moni tunnistaa makeiden herkkujen vetovoiman juuri tähän aikaan vuodesta.

Usein käy niin, että elokuussa alkanut kuntoiluinnostus alkaa hiipua siinä vaiheessa, kun päivät lyhenevät ja illat pimenevät. Jos on ollut niukalla ravinnolla pari kuukautta, on hyvin tavallista, että energiapitoiset herkut vetävät puoleensa.

Laillistettu ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri Marjaana Kemppainen tunnistaa ilmiön.

– Laihdutusbuumit ja kuntokuurit osuvat yleensä elokuuhun ja tammikuuhun. Kuurin aikana on voinut syntyä suurikin energiavaje, joka sitten purkautuu muun muassa herkutteluna. Näin syksyllä helposti muutenkin syödään raskaammin ja tuhdimpia ruokia, ikään kuin kerätään vararavintoa talven varalle.

Nälkä on yleisin syy makeanhimoon

Yleisin syy makeanhimoon on nälkä. Himon hillitsemisessä onkin tärkeää pitää ateriarytmi tasaisena sekä huolehtia siitä, että energiaa tulee riittävästi.

– Jos ateriarytmi ei ole kunnossa, ja lisäksi vielä syöminen on niukkaa, syntyy energiavaje. Sitä sitten helposti lähdetään paikkaamaan sokeripitoisilla herkuilla, joista saa nopeasti energiaa.

Kemppainen suosittelee syömään neljästä kuuteen ateriaa päivässä. Niistä kolmen, eli aamupalan, lounaan ja päivällisen pitäisi olla selkeitä pääaterioita. Loput ovat välipaloja.

– Päivän mittaan tulisi saada riittävästi sekä mahantäytettä, ravintoaineita että hyvänlaatuisia hiilihydraatteja, kasviksia, proteiineja ja rasvoja.

– Varsinkin naisilla on ongelmana se, että lounas kuitataan pienellä salaatilla tai kasvissosekeitolla, jolloin nälkävelka pääsee kasvamaan iltaa kohden älyttömän suureksi. Illalla sitten homma repsahtaa.

Katkaise tämä kierre

Repsahdus tarkoittaa useimmiten juuri makeisiin herkkuihin lankeamista. Ja kun syöminen ja herkuttelu painottuvat iltaan, käykin niin, ettei aamulla ole nälkä eikä aamupala maistu. Kierre on valmis.

– Kierre syntyy siitä, kun skipataan aamupala ja sinnitellään lounaaseen asti. Jos syömistä painottaisi aamuun ja lounasaikaan, se kevenisi automaattisesti iltaa kohden.

– On myös tutkittu, että jos illalla syö raskaita aterioita, unen laatu kärsii, mikä taas johtaa väsymykseen ja sitä myöten herkutteluun.

Älä laadi tiukkoja kieltoja

Kemppainen on silti joustavan ruokasuhteen kannalla, sillä itselle määrätyt kiellot eivät yleensä toimi.

– Tutkimuksissa on todettu, että jos kieltää itseltään jotain, sitä tekee mieli kahta kauheammin. Jos siis perjantaina on kahvitauolla pullaa tarjolla, pullan voi syödä hyvällä omallatunnolla. Tai voi syödä vaikka joka päivä palan suklaata.

– Jos pääsee joustavaan ruokasuhteeseen, silloin on helpompi päästä eroon myös makeanhimosta. Mistään ruoka-aineesta ei pidä tehdä itselleen peikkoa.

9 vinkkiä makeanhimon karistamiseen:

1. Syö joka päivä 4–6 ateriaa

Näistä 4–6:sta aamupala, lounas ja päivällinen ovat pääaterioita ja loput ovat välipaloja. Kun verensokeri ja energiansaanti pysyvät tasaisina, herkkuhimo ei iske illalla.

2. Älä pidä itseäsi nälässä

Varmista, että saat aterioilla riittävästi ravintoaineita, mahantäytettä, hyvänlaatuisia hiilihydraatteja ja rasvoja sekä proteiinia. Täysjyväviljat, kasvikset ja juurekset vapauttavat sokeria hitaasti, mikä auttaa verensokeria pysymään tasaisena. Hyvistä rasvoista saat energiaa, ja proteiinit pitävät nälkää loitolla.

Varmista, että saat aterioilla riittävästi hyvänlaatuisia hiilihydraatteja ja rasvoja sekä proteiinia.­

3. Täydennä puuroaamiaista

Jos syöt pelkän puuron aamupalaksi, saatat jäädä nälkäiseksi. Juo lasillinen maitoa, tai sekoita puuroon raejuustoa, rahkaa tai vaikka raaka kananmuna. Täysjyväleipä, marjat, hedelmät ja pähkinät sisältävät paljon kuitua ja pitävät nälkää loitolla.

4. Herkut pois näkyviltä

Herkkuja ei kannata hankkia varastoon varmuuden vuoksi suuria määriä, sillä jos niitä ei ole kaapissa, ne eivät myöskään houkuttele. Pidä herkut myös poissa silmistä: jos ne ovat koko ajan näkösällä, niitä on helppo napostella mennen tullen.

5. Herkuttele maltillisesti

Älä kuitenkaan kiellä herkkuja itseltäsi, sillä silloin mieliteot vain pahenevat. Salli siis itsellesi herkuttelu pienessä määrin.

6. Mieti milloin makeanhimo iskee

Pohdi missä tilanteissa makeanhimo yleensä iskee ja mieti, mistä se johtuu ja mitä söit edeltävänä päivänä. Makeanhimo voi selittyä sillä, että söit aivan liian vähän.

7. Keksi muuta kivaa tekemistä

Joskus makeiden herkkujen syömisestä tulee toistuva tapa. Voit katkaista sen keksimällä jotakin muuta kivaa tekemistä.

8. Älä rankaise itseäsi

Jos retkahdat herkutteluun, älä rankaise itseäsi, sillä sinulla on välillä lupa herkutella.

9. Torju kaamosrasitusta

Makeanhimo voi liittyä talvikuukausina ilmenevään kaamosrasitukseen. Aamulla kello 5.30 ja 9.00 välillä otettu 30–60 minuutin kirkasvalohoito tuo tutkitusti apua kaamosoireisiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?