Aamupala, joka torppaa väsymystä ja hellii vatsaa – nämä valinnat aamulla auttavat jaksamaan - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Aamupala, joka torppaa väsymystä ja hellii vatsaa – nämä valinnat aamulla auttavat jaksamaan

Huonointa vireystilan kannalta on se, ettei aamupalaa syö lainkaan.

Kaurapuuro on klassinen ja hyvä aamupala, kunhan mukaan muistaa lisätä jonkin proteiininlähteen.­

10.11. 16:06

Puuro ja kahvi. Tai pari voileipää ja kahvi.

Ne taitavat olla edelleen melko tyypillinen suomalainen aamupala.

– On aina hyvä, että syö täysjyväviljaa, mutta ilman proteiinia aamupala jää puutteelliseksi, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Kati Laine Ravistamosta.

Puuron kanssa kannattaisikin nauttia esimerkiksi kananmunaa tai raejuustoa. Puuron keittäminen maitoon veden sijasta on toinen tapa lisätä aamupalan proteiinipitoisuutta.

Runsaskuituinen leipä on puolestaan hyvä alusta laadukkaille proteiininlähteille ja kasviksille.

– Vähärasvaiset leikkeleet, kananmuna ja kasvikset tuovat leipiin täysipainoisuutta. Myös vaikkapa hummus ja avokado toimivat hyvin.

Jos proteiini jää puuttumaan, voi jo muutaman tunnin kuluttua olla nälkä. Se ei varsinaisesti kohenna vireystilaa eikä auta jaksamaan.

Täysjyväviljan etuna on sen sisältämä kuitu, joka pitää vatsan ja suoliston hyvässä toiminnassa. Yhdistettynä proteiiniin, verensokeri pysyy tasaisena pidempään eikä nälkä yllätä jo ennen lounasaikaa.

 Terveyden kannalta ei ole mitenkään erityinen juttu, että veden juo tyhjään vatsaan.

Huonointa vireystilan kannalta on se, ettei aamupalaa syö lainkaan. Tai juo vain kahvia.

– Jos taas syö hyvin rasvaisen, vaikka englantilaistyyppisen muna-pekoni-papu-aamiaisen, se voi olla liian tukeva suolistolle, joka on ollut yön paastotilassa.

Tällainen tuhti rasvapommi saattaa turvottaa ja väsyttää.

Moni on toitottanut sitä, että aamuisin olisi ensimmäiseksi hyvä kulauttaa alas iso lasillinen vettä. Kaikkien maha ei välttämättä kuitenkaan ota kovin hyvin vastaan varsinkaan kylmää vettä.

– Terveyden kannalta ei ole mitenkään erityinen juttu, että veden juo tyhjään vatsaan, Laine sanoo.

Nesteiden riittävä nauttiminen päivän aikana on toki tarpeen, eikä nesteensaantia kannata jättää pelkän kahvin varaan.

Kahvi. Hyvää se on, mutta ei yksistään optimaalinen aamupala.­

Yllättävät vatsapahikset

Jos aamulla turvottaa, syntipukki saattaa pikemminkin löytyä edellisestä illasta. Turvottajia voivat olla hyvin rasvainen ruoka, kuten pizza, tai alkoholi.

Samaa voi sanoa siitä, jos aamupala ei maistu lainkaan. Silloin on saattanut tulla syötyä liiankin tuhdisti edellisenä iltana.

Vatsaoireita voi myös aiheuttaa sinänsä terveellinen tuorepuuro.

– Jos hiutaleita ei kypsennä, se voi olla raskas herkkävatsaiselle. Kun hiutaleet on keitetty, puuro sulaa helpommin.

Trendikästä rasvakahviakaan Laine ei sellaisenaan joisi.

– Siinä ei ole ravintoarvollisesti juuri mitään muuta kuin tyhjää energiaa, ja kuitua olisi hyvä saada.

Rasvan ja kahvin yhdistelmä voi saada suoliston toimimaan turhankin tehokkaasti.

Kuitu sen sijaan pitää kylläisenä ja tekee hyvää suoliston toiminnalle.

Kuituja voi saada täysjyväviljojen ja marjojen lisäksi muun muassa kuitulisistä, kuten pellavansiemenrouheesta. Kuitulisiä nauttiessa on hyvä muistaa veden juonti – muuten vaivana voi taas olla turvotus.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?