Vain yksi sana voi saada sinut nukahtamaan – kokeile kokeneiden uniterapeuttien vinkkiä, jos uni uhkaa taas karata - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Vain yksi sana voi saada sinut nukahtamaan – kokeile kokeneiden uniterapeuttien vinkkiä, jos uni uhkaa taas karata

Kun ajatukset nukahtamisen hetkellä alkavat pyöriä päässä, niiden pysäyttämistä voi ajatella tien tukkimisena.

Jos heräät yöllä, aloita pysäytyssanan käyttö heti, jotta se tukkii ajatukset ennen kuin virkistyt liikaa.­

22.10. 20:03

Juuri kun pitäisi rauhoittaa keho ja mieli unen tuloa varten, käykin päinvastoin – ajatukset alkavat sinkoilla, ja uni tuntuu karkaavan. Päähäsi tulee kaikenlaista maan ja taivaan väliltä: vanhat käsittelemättömät asiat muistuvat mieleen, keskeneräisten hommien lista ahdistaa, tai saatkin yhtäkkiä uusia ideoita seuraavaa päivää varten.

Yksi unettomuuden hoidossa tehokkaaksi havaittu keino on niin kutsutun huolipäiväkirjan pitäminen.

Huolipäiväkirja toimii siten, että hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa kirjoitetaan ylös itseä huolestuttavat asiat ja sen jälkeen keskitytään miettimään ja käsittelemään niitä. Näin keskeneräiset asiat saa siirrettyä pois mielestä ennen nukkumaanmenoa.

– Yleensä ihmiset pitävät huolipäiväkirjaa erittäin toimivana ja kokevat, että se on auttanut heitä, unihäiriöpotilaita hoitava psykologi ja kognitiivinen psykoterapeutti Soili Kajaste kertoi aiemmassa jutussamme.

Pysäytyssana voi auttaa

Kun ajatukset nukahtamisen hetkellä alkavat pyöriä päässä, niiden pysäyttämistä voi ajatella myös tien tukkimisena.

– Jos sinulla on toistuvia ajatuksia mielessäsi, ajatusten sinkoilemisen estämiseksi voidaan käyttää pysäyttävää sanaa, kertovat kokeneet uniterapeutit Anna-Mari Aronen ja Susan Pihl teoksessaan Unentaidot – Löydä uni ilman lääkkeitä (Duodecim).

Tekniikka toimii parhaiten silloin, kun päässä pyörii merkityksettömiä ja satunnaisia ajatuksia. Tällaisia voi esiintyä illalla nukkumaan mennessä tai keskellä yötä herätessä.

Uniterapeutit neuvovat valitsemaan ajatukset pysäyttäväksi sanaksi jonkin itselle täysin merkityksettömän sanan.

Hyviä esimerkkejä ovat sanat ”ja”, ”että” ja ”mutta”.

– Sanan pitää olla merkityksetön, joten kun toistat sanaa, sillä ei saa olla mitään vaikutusta tunteisiisi, kirjassa kerrotaan.

Tee näin:

  1. Toista valitsemaasi pysäytyssanaa (ja, että, mutta) päässäsi noin kahden sekunnin välein silmät suljettuina.

  2. Älä sano sanaa ääneen, mutta muodosta sana suussasi äänettömästi lausuen.

  3. Jatka toistoja noin viidestä kymmeneen minuuttia.

Jos heräät yöllä, aloita pysäytyssanan käyttö heti, jotta se tukkii ajatukset ennen kuin virkistyt liikaa.

Tekniikka toimii siksi, että pysäyttävän sanan käyttö estää ajatusten tunkeutumisen tajuntaan – ihminen ei voi ajatella ja lausua sanoja samanaikaisesti.

Milloin uniongelmaan pitää hakea apua?

Mikäli omat keinot eivät tunnu auttavan, Anna-Mari Aronen suositteli aiemmassa jutussamme hakemaan uniongelmaan apua siinä vaiheessa, jos mieliala alkaa painua masennuksen puolelle.

Hän myös muistutti, että uniongelmat ovat täysin luonnollinen reaktio isoon mullistukseen, kuten esimerkiksi lomautukseen.

Karkea ohje on, että pari viikkoa pärjää hyvinkin, vaikka nukkuu huonosti.

– Jos taas alkaa tuntua siltä, että alkuperäinen uniongelmia aiheuttanut asia on ratkennut, mutta unettomuus jatkuu, tilanteeseen kannattaa hakea apua. Mitä pikemmin sen tekee, sitä nopeammin uniongelmien kierre alkaa katketa, Aronen sanoi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?