Iskikö taas inhottava niskajumi? Kiinnitä huomiota kahteen asiaan ja saatat jatkossa välttyä koko ongelmalta - Hyvä olo - Ilta-Sanomat

Iskikö taas inhottava niskajumi? Kiinnitä huomiota kahteen asiaan ja saatat jatkossa välttyä koko ongelmalta

Liike on tunnetusti ratkaisu niskakipuihin. Jumit voivat johtua esimerkiksi lihasepätasapainosta.

27.9. 14:11

Niska kipuilee, päätä on jopa vaikea kääntää. Muutenkin tuntuu kireältä. Näin käy välillä meille kaikille, totesi valmentaja Maikki Marjaniemi taannoin jutussamme.

Niskan kivut ovat yleisiä. Terveyskirjaston mukaan yli 30-vuotiaista suomalaista naisista neljä kymmenestä ja miehistä 2–3 kymmenestä on viimeksi kuluneen vuoden aikana kokenut niskakipua.

Yleisin niskakivun syy on niskan ja hartioiden lihasjännitys. Se voi johtua muun muassa hankalista asennoista ja samojen liikkeiden toistamisesta töissä tai harrastuksissa. Taustalla voi myös olla psyykkistä kuormitusta. Jumit voivat kertoa siitäkin, että lihaksesi ovat heikot.

Niskajumeja voi kuitenkin itse ehkäistä. Yksinkertaistettuna tärkeimmät vinkit tulevat tässä:

  1. Liiku! Vahvista ja rentouta niska-hartiaseudun lihaksia täsmäliikkeillä. Myös esimerkiksi sauvakävely ja kuntosaliharjoittelu ovat hyödyllisiä, koska hartioiden ja niskan lihakset saa silloin laajasti liikkeelle. Liikkeitä voi tehdä vaikka työpäivää tauottaessa: yksinkertaisimmillaan nostele vaikka hartioita korviin ja nouse seisomaan.

  2. Vältä pitkäaikaista niskan jännittämistä ja rasittumista töissä ja harrastuksissa. Kohenna työasentosi kuntoon: työskennellessäsi tietokoneen ääressä, pidä pää suorassa selkärankasi jatkeena ja vältä etukumaraa asentoa.

Esimerkkiliikkeitä niska-hartiaseudulle

Tässä muutamia hyviä liikkeitä niska-hartiaseudun vetristämiseen:

Vetoliike kuminauhalla

Niska-hartiaseutua kannattaa vahvistaa erilaisilla vetoliikkeillä. Käsi kerrallaan tehtävät liikkeet ovat varsinaisia täsmäiskuja.

  • Katso yllä olevalta videolta vahvistava ja avaava superliike yläselälle.

Tee liikettä molemmille puolille.

Yläselän pyöristys

Valmentaja, kouluttaja Jarno Härkösen lääke lihasjumeihin on kehon öljyäminen monipuolisilla liikkeillä. Ne laajentavat liikeratoja ja vetreyttävät.

Lapojen ja hartioiden monipuolisella liikuttelulla saa tehokkaasti alueita auki niskan ympäriltä. Silloin kireydet niskassakin lähtevät helpottamaan.

  • Aloita viemällä leuka rintaan ja kääntämällä hartiat sisäkiertoon

  • Pyöristä selkää nikama nikamalta

  • Suorista alhaalla selkä, pidä hartiat samalla tasolla

  • Suorista rankaa ylös tullessa nikama nikamalta ja avaa rintakehää liikkeen lopussa

Tutustu liikkeeseen rauhassa kehoa kuunnellen ja pidä kroppa rentona. Aloita pienemmällä liikeradalla ja laajenna sitä rauhassa.

Selkä tykkää, kun sitä pyöristää.­

Käsien liu’tus

Tällä liikkeellä elvytät lihaksistoa.

  • Mene seisomaan selkä seinää vasten ja tuo kyynärvarret seinään kiinni.

  • Lähde liu’uttamaan käsiä ylös ja alas seinää vasten. Pyri pitämään kyynärvarret koko ajan kiinni seinässä.

  • Muista hengittää rauhallisesti ja pyri viemään myös mieli rentoutuneeseen tilaan. Keskity pitämään hartiat pois korvista.

Katso oikea liikerata videolta!

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?